En snabb morgonfika hinns med vid bordet som ställts ut i den smala gränden och Johanna börjar berätta om vad dagen har att erbjuda. De ska jobba med grönsaker och se hur de reagerar när man tillagar dem på olika sätt.
– Sen ska vi göra grönsakssoppa med olika tillbehör, förklarar Johanna. Vad vill ni ha till? Krutonger, fetaost, rostade nötter och bacon?
– Chokladphiladelphia! blir det blixtsnabba svaret som följs av skrattsalvor.
–Vi ska baka bröd också och till det ska vi göra vårt eget smör. Visste ni att man kan göra det, fortsätter hon.
Barn vågar mer än vuxna
De går in i matstudion och börjar arbeta. Det första som ska göras är bröden.
– Brukar ni baka hemma, frågar Johanna och nästan alla i gruppen nickar.
Fänkål stöts i stora marmormortlar så borden under dem svajar. Degvätska värms till fingertemperatur.
– Men vad är egentligen fingervarmt, undrar någon.
– Hur går det tjejer, blir det någon deg? frågar Johanna.
Hon börjar knåda och visar hur man får degen elastisk. Sen tipsar hon barnen om att tvätta händerna i kallvatten – degen lossnar lättare i kallt än i varmt vatten.
Johanna berättar att det är stor skillnad mellan att ha matlagningskurser för vuxna och att ha dem för barn.
– Det händer mer när barnen är här. De experimenterar och provar sig fram på ett helt annat sätt och så plötsligt: ”Hoppsan, varför blev det så här?”
Kurserna riktar sig främst till barn och ungdomar mellan 9 och 15 år. Förutom kockkollot har hon under terminerna ett kockfritids en eftermiddag i veckan samt helgkurser.
– Jag vill att barnen ska lära sig lita på sin egen smak och kreativitet. Ge dem utrymme att sätta sin egen prägel på maten och inte bara kunna följa ett recept till punkt och pricka, det kan ju vem som helst göra, säger Johanna och fortsätter:
– Inte alla barn är intresserade av sport och att stå på scen, då kan matlagning vara något för dem.
Återkommande elever
Det bästa betyget är när barnen kommer tillbaka för en ny kurs.
– För mig bevisar det att eleverna är här för att de själva vill och inte för att föräldrarna pushar dem för att de tycker att det verkar praktiskt att ha barn hemma som kan laga mat. Det är väldigt roligt när jag får mail från föräldrar som berättar att ”Nu har mitt barn lagat tomatsåsen de lärde sig hos dig fem dagar i rad”.
Medan brödet jäser har det blivit dags för ett smakexperiment. Tre råvaror – morötter, fänkål och blomkål – plockas fram. Alla tre ska serveras på tre olika sätt: råa, kokta och stekta. Sen ska smakerna jämföras. De stekta grönsakerna vinner alla tre omgångar överlägset.
– Stekytan gör att sockret i grönsakerna karamelliseras och tar fram nya smaker. Det kallas Maillardeffekten, förklarar Johanna.
Slätmixad blomkålssoppa
När experimentet är avslutat har det blivit dags att börja med grönsakssoppan. Blomkål och potatis rostas tillsammans i ugnen innan de mixas med crème fraiche och buljong för att till sist smaksättas med citron.
– Men var försiktiga med chilin, hörni! förmanar Johanna. Och mixa inte för länge, då blir soppan seg.
– Får man göra den superstarkt? frågar en av pojkarna.
– Du får göra hur starkt du vill. Ni äter er egen soppa, blir svaret.
En annan av pojkarna utmanas av sin vän att äta en stor, rå bit chili. Han pustar och frustar och försöker skölja munnen med vatten. Men det kalla vattnet gör bara att chilin bränner ännu mer. Johanna ger honom en bit knäckebröd att tugga på i stället för att lindra svedan i munnen.
Favoriträtter diskuteras
– Tacos såklart! Och pizza och sushi. Men det lagar man ju inte själv, säger en av de äldre tjejerna. Jag gillar verkligen att baka också. Pajer och desserter.
Ambitionsnivån hemma verkar hög.
– Jag brukar göra långkok och baka med surdegsbröd, svarar hennes bänkgranne.
– Börjar ni bli hungriga? frågar Johanna. Det är snart klart. Och glöm inte att smaka av innan ni kryddar.
Bordet i kullerstensgränden dukas upp. De nystekta bröden läggs fram i handdukar. Alla tillbehör radas upp i små skålar. Mitt i sörplandet och mumsandet avbryter Johanna:
– Är det gott?
– Jaaa, svarar alla.