Georges Bizet välkända opera från 1875 har förvandlats. Visst finns volangkjolar, soldater, cigarrflickor och en tjusig toreador kvar, men allt i ny skepnad. En man kan vara kvinna och en kvinna kan vara en mustaschprydd soldat. Och tjurfäktaren Escamillo ser ut och låter som Zlatan.
– Escamillo är den bästa tjurfäktaren i hela Spanien, och ska man översätta det till någon som är lika känd och fantastisk i dag, så är det Zlatan, säger skådespelaren Niklas Ekholm som bland annat spelar Escamillo.
Det är Örebro länsteater som har satt tänderna i operaverket Carmen. Stycket som snart ska ut på turné ska spelas för över tretusen elever som går i mellanstadiet.
– Vi riktar oss till tweenies, unga som precis är på väg in i en jobbig tonårsperiod, där varje dag snart kan fyllas av kärleksångest, säger Alexander Öberg, regissör.
Tar bara en timme
Med hjälp av cigarrer, hattar, sjalar, snabba kostym- och dialektbyten gestaltar två musiker och tre skådespelare den världsberömda operan på en timme. I vanliga fall tar Carmen över tre timmar att genomföra.
– Jag har använt osthyveln i alla scener och skurit ner musiken med två tredjedelar. Men vi har samtidigt respekt för musiken och tar den på allvar, säger Alexander Öberg.
Kända musikstycken som Toreador-sången och Habanera finns därför självklart kvar.
– Alla hitsen från Carmen är med, och musiken är bitvis väldigt häftig, säger skådespelaren Linus Lindman.
I operavärlden är Carmen en prestigeroll. Men för Maria Simonsson som spelar Carmen i länsteaterns uppsättning har det aldrig varit en drömroll.
– Jag ser inte rollen som en fjäder i hatten på det sättet. Det är ju en opera med jättegamla värderingar där det förekommer rasism och sexism. Men nu när vi har gjort om den på det här sättet, tycker jag att den är rolig att spela, säger Maria Simonsson.
Att innehållet i vissa stycken känns mossigt och förlegat har ensemblen hanterat genom att leka med flaggfärger och dialekter. Det nationalistiskt spanska har fått svenska färger. Och könsroller ändras från en sekund till en annan.
– Alla byter roller ofta. Från tjej till smugglare till soldat och tjurfäktare. Alla är allting, säger Niklas Ekholm.
När ETC Örebro besöker repetitionerna är en provpublik med tioåringar på plats och regissören och skådespelarna får många frågor efteråt. Som varför de hade med ett gevär på scenen när ändå inte använde det, och om det inte är svårt att byta dialekt.
– Man får ta bort sin snobbism och sin finkulturella status när man jobbar med teater för barn- och unga. Att göra opera för tio- till tolvåringar är en utmaning. Oftast har barn inga referenser. För dem är allting nytt, säger Alexander Öberg.