En före detta skådespelare bor och arbetar i ett litet hotell i turkiska Anatolien med sin unga fru Nihal och sin nyskilda syster Necla. Han skriver krönikor i lokaltidningen, äger fastigheter och ser sig själv som en sympatisk lokalkändis. När vintern kommer och snön börjar falla byter hotellet funktion och blir ett härbärge samtidigt som karaktärerna får svårare att ta sig därifrån. Vinterdvala handlar om vad som händer med spända relationer som utsätts för ytterligare påfrestningar, på vilket sätt ondska bör bekämpas och upptäckten att inte vara så omtyckt som man har trott.
– Vinterdvala är en film som gör att man ifrågasätter sitt liv. Det är sorgligt att se hur känslor som hålls inne under en lång tid blir en ond cirkel, säger Demet Akbag, som spelar Necla i filmen.
”Erbjuder ingenting”
Akbags rollfigur Necla har i filmen flyttat in hos sin bror och svägerska efter en traumatisk skilsmässa från en man som slog. Men hon fastnar, precis som de andra, i ett levnadsmönster som inte leder någonstans eller gör någon av dem gott, säger Akbag.
– Ibland tror jag att det är viktigt att stanna till och vara lugn, men det är också viktigt att det inte blir ett väntande, ett avstannande. Om vi inte ger oss in i livet så erbjuder livet ingenting. Det passerar bara framför oss, om vi ska komma ikapp måste vi röra på oss.
Att Necla har fastnat där hon är, trots att hon och hennes bror inte kommer överens, beror nog delvis på rädsla, tror Demet Akbag.
– Necla är väldigt svår. Egentligen har hon gett upp, samtidigt som hon försöker övertyga sig själv att hon inte har det, att hon är nöjd med livet hon lever. Men hon har slutat göra det mesta och sitter mest bara still istället. Hon väntar på att livet ska ge henne någonting.
”Mystisk känsla”
Vinterdvala känns nästan som ett kammarspel – mycket utspelar sig i samma rum i hotellet och fokus ligger tungt på filmens tre huvudkaraktärer. Men även bilder på det storslagna anatoliska landskapet bidrar till filmens ibland lite mystiska stämning.
– Kappadokien är verkligen episkt. Det är ett imponerande område. När jag är där känner jag att jag vet väldigt lite om världen – man kan lägga allting som mänskligheten har skapat åt sidan, de här bergen och stenarna är långt bortom allting vi kan skapa med teknologi. Det får mig att tänka på hur lite kunskap vi egentligen har och att vi verkligen slåss om fel saker.
Akbag berättar att hon försöker kämpa för det som hon tycker är rätt så ofta och mycket som hon kan. Under årets filmfestival i Cannes uppmärksammade hon, tillsammans med sina medarbetare från Vinterdvala, gruvolyckan som inträffade i turkiska Soma i våras och som ledde till hård kritik mot den turkiska regeringen.
– Så mycket jag kan försöker jag använda min egen karriär för att ge stöd till de som bekämpar våld och andra hemska situationer som människor i hela världen drabbas av. Som samhälle måste vi kämpa mot orättvisor tillsammans.
Vann Guldpalmen
Filmen vann Guldpalmen under årets filmfestival i Cannes och tävlar bland annat mot svenska Turist som bästa icke-engelskspråkiga film under nästa års Oscarsgala.
– Jag hade inte kunnat vänta mig att det skulle finnas intresse för filmen internationellt, det är jag väldigt stolt över. I Turkiet har filmen tagits emot väldigt väl, även om publiken inte har varit så stor. Jag hade önskat att den här filmen hade sålt lika bra som mina andra filmer, men det är tyvärr samma sak överallt i världen. Det är en skillnad mellan blockbusterfilmer och festivalfilmer, den här sortens film attraherar en viss publik, men inte en annan.
För Vinterdvala fick regissören Nuri Bilge Ceylans sin sjätte Guldpalmsnominering och sin första vinst. Demet Akbag säger att Ceylan var en stor del av anledningen till att hon ville vara med i Vinterdvala.
– Min karriär är till stor del baserad på komedier. Men jag ville väldigt gärna arbeta med Nuri Bilhe Ceylan. Han skapar en väldigt ovanlig inspelningsplats och filmar på ett annorlunda sätt. Jag utbildades inom teatern, så jag är van vid att lära mig långa repliker utantill, vilket jag hade hjälp av. Sedan var Neclas lugn och stabilitet är viktigt för mig.
Hon lockades också mycket av tanken på att göra ytterligare en långfilm, berättar Akbag, som i Turkiet mest är känd som en tv-skådespelerska.
– Tv-världen är väldigt intressant och kan vara väldigt rolig att arbeta i, men känslan och varaktigheten i långfilm är någonting helt annat! Just nu gör jag två filmer till – det finns verkligen ingenting som kan jämföras med filmens fröjd.