Övertygad socialist
Mindre känt är att filmens sångtextförfattare Yip Harburg även var en brinnande övertygad socialist som kom att svartlistas under McCarthy-eran. Harburg, vars förnamn var en smeknamnsbetonad förkortning av ”Young people’s socialist league”, det amerikanska socialistpartiets ungdomsorganisation, tillbringade tre år som fabriksarbetare i Uruguay för att slippa bli inkallad i första världskriget och hade tidigare själv förlorat allt i 1929 års börskrasch. Troligtvis var det just därför inte svårt för textförfattaren Harburg att leva sig in i en ung fattig flickas längtan till något helt annat, och de drömmar hon ”vågar drömma” trots allt.
Genom åren har ”Trollkarlen från Oz” blivit något av ett teoretiskt lackmuspapper, där filmens budskap kommit att tolkas som allt från socialradikalt bondeuppror till jungiansk symbolism och suffragettpamflett. Med tanke på att Frank Baum, vars barnbok från 1900 filmen baseras på, också var en brinnande kvinnokampsanhängare och sekreterare i den lokala suffragettklubben är den sistnämna teorin kanske inte helt ute och cyklar. Enligt historikern Henry Littlefield handlar dock filmen om det amerikanska bondedrivna populistpartiets kamp runt förra sekelskiftet, där Fågelskrämman i själva verket symboliserar bönderna, Plåtmannen fabriksarbetarna och lilleputtfolket munchkins de fackanslutna. Allt detta i en tid av skoningslös arbetslöshet, samtidigt som tidernas värsta torka och så kallade ”black blizzards”, markförstörande sandstormar, tvingat miljontals att överge sina gårdar på USA:s stora slätter.
Inspirerat många
Kanske är det då inte så konstigt att filmens Dorothy drömmer sig bort till den plats där ”problem smälter bort likt citronkarameller” i inledningens odödliga evergreen ”Somewhere over the rainbow”, en bräckligt hoppfull sångpärla som senare kommit att användas både för att väcka NASA:s astronauter ur sin sömn och som standard-anthem på prideparader. Bisarrt nog var sången nära att strykas ur filmen, då producenten Louis B. Mayer ansåg den vara för sorgsen och svårsjungen, men tack vare en annan producents ihärdiga protester fick stycket ändå stanna kvar. Desto mer skaver dock vetskapen om hur filminspelningen kom att bli sista spiken i missbrukets kista för den redan gravt pillerberoende Garland, som under åratal pumpats full med uppiggande och hungerdämpande amfetamin och lugnande tabletter för att klara av filmbolaget Metro Goldwyn Mayers omänskliga produktionstakt.
Som traditionell stapelvara i amerikanska tv-kanaler sedan 1950-talet är det heller inte konstigt att regissören David Lynch, känd som en av de största uttolkarna av den amerikanska folksjälen, tagit till sig ”Trollkarlen från Oz” till den grad att spår av Dorothy och hennes vänner finns utströsslade som konfetti i tv-serien ”Twin Peaks”, som Audrey Hornes klarröda skor och major Briggs hemliga kontakt vid namn Judy. För den med grav Oz-längtan går det slutligen att avrunda med nittiotalets mest episka roadmovie ”Wild at heart”, där Lynch gifter samman både rubingnistrande skor, elaka häxsvärmödrar och allseende kristallkulor i en kolorerad kärlekshandling till Dorothy och hennes arv.
title="Filmstadens klassikersatsning"]
”Trollkarlen från Oz” visas 3 mars och 10 mars på utvalda biografer som del av Filmstadens klassikersatsning Throwback Tuesday.
Under våren kommer även följande filmer att visas:
Cykeltjuven
17 mars, 24 mars
Inte ett öga brukar vara torrt under denna italienska neorealistiska pärla från 1948, där affischuppsättaren Antonio tillsammans med sonen tvingas ge sig ut på en desperat jakt efter sin stulna och för arbetet oumbärliga cykel. Inspelad med amatörskådespelare i alla roller och har ständigt toppat kritikerlistor på filmhistoriens bästa filmer.
The goonies – Dödskallegänget
24 mars, 31 mars
Äventyrsbetonad åttiotalspärla där några vänner ger sig ut på piratskattjakt för att kunna rädda sin rivningshotade hemstad. Klar inspirationskälla till Netflix-serien ”Stranger things”, och har gjort staden Astoria, Oregon där filmen spelades in till en veritabel turistattraktion.
The shining
14 april, 21 april
Stilbildande skräck i regi av Stanley Kubrick från 1980, där en aspirerande författare och nykter alkoholist tas över av mörka krafter på det ensliga bergshotell han är anställd att ta hand om, samtidigt som hans telepatiskt begåvade son hemsöks av skräckinjagande tvillingar och blodiga varsel. Har utmynnat både i diverse konspirationsteorier om filmens verkliga mening (varav en rad skildrats i dokumentärfilmen ”Room 237”) och i en kritikerrosad opera.
Sagan om ringen-trilogin
12 maj, 19 maj (Sagan om ringen), 26 maj, 2 juni (Sagan om de två tornen), 9 juni, 16 juni (Sagan om konungens återkomst)
Med denna episka filmatisering av JRR Tolkiens fantasybetonade ”Sagan om ringen”-trilogi gjorde ”Braindead”-regissören Peter Jackson det ingen tidigare trott varit möjligt, det vill säga att ge liv åt sagan om hoben Frodo och hans farofyllda väg mot att förgöra den härskarring vars onda krafter hotar Midgård. Gjorde både Frodo-skådespelaren Elijah Wood till superkändis och Jackson själv till ett namn att räkna med.