I ett uppmärksammat debattinlägg går hon till angrepp mot sexismen i branschen, som tar sig uttryck i allt från sexistiska kommentarer till sämre löner för kvinnor. Mila Kunis rop på förändring har vållat en debatt som Ellen Tejle på Wift välkomnar.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Tyvärr är jag övertygad om att många svenska skådespelerskor känner igen sig hennes berättelse, säger hon.
Ökad medvetenhet
Sverige lyfts i dag fram internationellt som ett lysande exempel på en jämställd filmbransch. Till stor del stämmer det, vilket rapporten "No sexism please – We’re Swedish", som släpptes av WIFT 2016, gjorde tydligt. Rapporten visar att Sverige är bäst i världen när det kommer till jämställdhet både framför och bakom kameran. I Sverige är till exempel 28 procent av filmregissörerna kvinnor medan det globalt är bara 7 procent. Bland filmproducenterna är hälften kvinnor mot knappt en fjärdedel globalt. Ellen Tejle betonar att kvinnor bakom kameran spelar roll.
– Vi såg att var det en kvinna bakom kameran så försvann den slentrianmässiga och okommenterade sexismen. Det gjorde också att de kvinnliga rollerna problematiserades mer.
Ellen Tejle är initiativtagare till den omtalade kampanjen A-märkt, som synliggör hur få kvinnor som syns i film. För att en film ska bli A-märkt behöver den klara det så kallade Bechdel-testet som efterfrågar att två namngivna kvinnor någon gång under filmen talar med varandra om något annat än män. Märkningen har gett resultat. På tre år har antalet A-märkta filmer ökat med över 20 procent i Sverige.
– Efter att vi lanserade A-märkt i Sverige så har medvetenheten kring vems berättelser som berättas ökat och många i branschen har fått en ögonöppnare när det gäller hur deras egen rollbesättning systematiskt bara – eller nästan bara – består av killar, säger Ellen Tejle.
Problem med attityder
Just nu görs en dokumentärfilm om den ojämställda filmindustrin i Hollywood och där lyfts den svenska A-märkningen fram som ett konkret exempel på hur branschen kan förändras. Ellen Tejle följs just nu av amerikanskt filmteam. Sverige lyfts också fram för Svenska Filminstitutets mål att 50 procent av produktionsstöden ska gå till kvinnor, vilket är på god väg att uppnås.
Men än återstår många problem inom branschen.
– Vi har fortfarande problem när det gäller attityder i Sverige, där i huvudsak filmproduktioner med större budget systematiskt väljer män på positioner framför och bakom kameran, säger Ellen Tejle.
Undersökningar från bland annat Ekot har tidigare vittnat om hur kvinnliga skådespelare utsätts för ovälkomna fysiska närmanden, blickar, sexuella förslag och regissörer som kräver "relationer" för att ge ett jobb.
– Tittar man sen på hur icke-vita och minoriteter framställs i svensk film så är vi skitdåliga. Nästan ingen film klarar det så kallade Chavez Perez-testet, som innebär att den ska innehålla två icke-vita personer som pratar med varandra om något annat än ett brott, säger Ellen Tejle.