– Även om Anonymouse kanske inte är så uppenbart kritiska som vissa andra konstnärer, så sätter deras obehöriga installationer hela tiden frågan om bruket av det det offentliga rummet. Det är också värt att uppmärksamma detaljrikedomen och de många referenser som finns i verken, säger Peter Bengtsen.
Den första installationen av Anonymouse, en miniatyrrestaurang för möss på Bergsgatan i Malmö, blev snabbt populär. Under dygnets flesta timmar kunde man se grupper av både stora och små individer som betraktade och fotograferade verket.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Begränsad gatukonst
Enligt Peter Bengtsen var den rikliga mediebevakningen en faktor som bidrog till populariteten.
– Särskilt Sydsvenskan körde tidigt flera artiklar, vilket skapade uppmärksamhet. Men det handlar nog också om den gullighetsfaktor installationen hade. Medan Malmö har en mycket aktiv och kompetent graffitimiljö, så är mängden annan gatukonst ganska begränsad. Anonymouse bidrog med något, som man inte riktigt hade sett i staden tidigare.
– Att internationella medier och program som The Late Late Show with James Corden fattade intresse for historien, tror jag delvis har att göra med att den passar bra in i ett narrativ om trivsel och mys, som Skandinavien blivit känt för under senare år.
Ditt forskningsområde är gatukonst. Kan man placera in mössens framfart i den kategorin?
– Absolut. Faktiskt har jag i min nya bok ”Street Art and the Environment” skrivit om verket på Bergsgatan i Malmö.
Annan gatukonst är ofta provokativ på ett eller annat sätt. Musinstallationerna är ju däremot närmast gulliga och fantasieggande. Har vi behov av även snäll gatukonst som roar snarare än retar?
– Den respons som installationerna har fått, tyder ju på att folk sätter värde på denna typ av gatukonst.
Praktisk anonymitet
Enligt Peter Bengtsen har mystiken kring den anonyma konstnären bidragit till uppmärksamheten.
– Samtidigt finns det ju en poäng i att vara anonym, när man använder namnet Anonymouse. Anonymiteten är dessutom praktisk när man skapar osanktionerade verk i det offentliga rummet, säger han.
Liknande konst
Vad gör överraskningsmomentet, att de dyker upp på nya och oväntade ställen?
– En central tes i min forskning är att överraskningsmomentet spelar en central roll i gatukonsten. Att möta konst på platser och tidpunkter, när vi inte förväntar det, kan bidra till att bryta våra rutiner, och få oss att se med nya ögon på vår omgivning. Hur blir det när våra gemensamma rum används – och motsvarar detta hur vi vill att de används?
Finns det någon motsvarighet till Anonymouse i något annat land?
– Det mest tydliga exemplet är nog den brittiska konstnären Slinkachu, som också skapar mycket detaljrika installationer. Men även Isaac Cordal från Spanien arbetar med miniatyrer i det offentliga rummet.
En del av konstvärlden
När, var och hur gatukonsten föddes finns det olika teorier om.
– Man kan nog säga att den samtidiga gatukonsten på allvar började omkring år 2000. Tillsammans med graffiti uppfattar jag gatukonst som ett av de viktigaste kreativa uttrycken i vår samtid, och under de senaste 10–15 åren kan man tydligt se hur dessa uttrycksformer gradvis har blivit mer accepterade av – och integrerade i – den etablerade konstvärlden, säger Peter Bengtsen.