– Hon var Karin Boyes sambo i sju år, fram till Karins död. Det var en historia som jag läste om på nätet, och jag hade aldrig hört talas om den här kvinnan innan, säger Helena Sandström Cruz.
Bilden hon själv hade av Boye var mycket hämtad från högstadiets svenskalektioner.
– Hon beskrevs som en ensam och olycklig människa som dog ensam. Det nämndes väl att hon var lesbisk men det nämndes inte över huvud taget att hon haft ett kärleksliv eller så.
Tog sitt liv
Karin Boye tog sitt liv med sömnpiller den 24 april 1941 och det tog fyra dygn innan någon hittade kroppen. Samtidigt satt hennes unga sambo, Margot Hanel i en lägenhet och väntade. Det är där som ”Nakna som foster och gudar” tar sitt avstamp.
– Jag tyckte det var spännande. Varför blev hon så osynliggjord? Det är också en berättelse som utspelar sig i en tid då Europa stod i brand och nazisterna hade tagit makten i Tyskland. Och detta hade skett direkt efter en frigörelsetid. I Berlin, under Weimarrepubliken, hade det varit en stor sexuell revolution bland annat. 1932 fanns det ett 30-tal gayklubbar i Berlin. 1933 fanns det inga, säger Helena Sandström Cruz.
Kom till Berlin
Karin Boye kom först till Berlin för att försöka ”bota” sin sexuella läggning med psykoanalys. Men istället träffade hon Margot Hanel på en av klubbarna, och hon följde sedan med tillbaka till Sverige.
– Jag började läsa om det här, och upptäckte att det var mycket som inte fanns beskrivet. Så det var spännande att bygga en fri fantasi om hur deras liv tillsammans såg ut, säger Isabel Cruz Liljegren.
Hon är dramatiker och den som skrivit manuset. Helena Sandström Cruz regisserar, men det är tydligt att paret tillsammans har engagerat sig hela vägen i historien.
Helt fria fantasier handlar det dock inte om. Man vet att den 12 år yngre Margot Hanel existerade och att Karin Boye benämnde henne som sin fru i närmre kretsar.
– En del årtal, platser och vissa händelser vet vi, men det är ändå mycket en fantasi då det verkligen skildrar det privata. Men jag har tagit med det vi kunnat hitta och sen fyllt i luckorna, säger Isabel Cruz Liljegren.
”Verkar varit tuff”
Den strama, lite gråa bilden som Helena Sandström Cruz, och säkert många andra tidigare, haft av Karin Boye ersätts här av en kvinna som rörde sig på Berlins klubbar, var sexuell och hade både älskare och älskarinnor.
– Hon verkar ha varit tuff och stark sedan hon var ung, säger Helena Sandström Cruz.
– Pjäsen utgår från parets hem på Skeppargatan i Stockholm, där Margot sitter och väntar på att få höra om var Karin är. Det börjar med efterlysningen på radion, säger Isabel Cruz Liljegren.
Efter Karins död så försöker Margot istället förstå varför det blev som det blev, och tittarna får följa med in i minnesbilderna dem i mellan.
– Det är det här kammarspelet, det slutna rummet, där det kommer in minnesbilder från olika platser där de varit tillsammans, säger Isabel Cruz Liljegren.
Nakna som foster och gudar är en samproduktion mellan Folkteatern och Riksteatern. Efter föreställningarna i Göteborg väntar turné.