För att börja i änden med misstaget att hon ens blev fotograf så startade det med att hon sökte till konstutbildningen på The Royal College of Art i London med fotografier på skulpturer.
– Jag skickade foton på mina skulpturer och blev då antagen till utbildningen som fotograf. Jag ville fortsätta skulptera, men de gick inte med på det utan hävdade att eftersom jag hade skickat foton så var det fotograf som jag var, säger hon.
Hotades med avstängning
Från den ateljé hon hade som student så hade hon utsikt över Kensington Gardens och Kensington palace. Det som blev starten på det som har blivit hennes signum – att göra foton som ger sken av att handla om kända personers liv – var uppståndelsen kring prinsessan Dianas död, en uppståndelse som Alison Jackson kunde se delar av från sitt fönster.
– Hon var en person som jag inte alls hade relaterat till tidigare. Men vid hennes död, som fick ett helt land och nästan hela världen att stanna, så fascinerades jag av att hon kunde göra ett så starkt intryck på människor, säger hon.
Alison Jackson funderade kring vem prinsessan var, hur hennes liv hade sett ut och vad som hade orsakat hennes död. Kring detta gjorde hon också en bild som såg ut att skildra prinsessan och hennes älskare, som betraktade sitt gemensamma lilla barn. Som prinsessan och älskaren hade hon två personer som var ytligt lika dem, och som med rätt sminkning blev näst intill identiska. På skolan där Alison Jackson gick blev reaktionerna kraftigt negativa.
– Jag fick inte visa bilden för någon och de hotade med att stänga av mig om jag gjorde det, berättar hon.
Bilden på prinsessan blev starten på det som har blivit Alison Jacksons karriär som fotograf. De kändisar som förekommer på hennes bilder har med tiden blivit många. Från Diana gick hon över till Marilyn Monroe, den brittiska kungafamiljen, Kim Kardashian, Donald Trump, med flera.
Sina modeller hittar hon ibland på gatan. Andra fångar hon upp på en teaterföreställning hon har en gång om året på Leicester Theatre i London, dit människor kan komma för att bli sminkade så att de ser ut som en kändis.
– Det var där jag hittade min Kate Moss. Och prins Harry. Det är verkligen enastående att så många intressanta personer finns där, säger hon.
Hon är ständigt på jakt efter nya modeller och det har hänt att hon har misstagit de verkliga personer för att vara sina egna dubbelgångare.
– Jag råkade stoppa George Clooney på en gata och fråga om han ville ställa upp. Han blev alldeles vit i ansiktet, berättar hon.
Sexuellt utmanande
Alison Jackson har hittills bara varit i Sverige vid ett tillfälle, då hon kom för att diskutera sin kommande utställning på Fotografiska museet. Hon kommer nu igen för att vara med på vernissagen och när vi gör intervjun på Skype så är en av hennes frågor till mig:
– Vad har ni för kända personer i Sverige?
Jag trevar i minnet men lyckas i stunden inte få fram något verkligt intressant namn.
Hur hon porträtterar olika personer varierar. Hos Marilyn Monroe vill hon fånga både romantiken och sårbarheten, vilket har lett till en del sexuellt utmanande bilder. Hos den brittiska kungafamiljen tränger hon in i vardagen hos de högdraget hemlighetsfulla kungligheterna. Trump visas i sin fåfängas fulla glans och politiker får uppträda både fulla, rökande och i positioner som visar på skev maktbalans.
Vad Alison Jackson vill med sina bilder hänger intimt samman med hennes första ovilja att ens bli fotograf, då hon anser att den fotografiska bilden i sig är en lögn som låtsas vara sann.
– Med ett foto kan du aldrig veta vad som är på riktigt eller inte, för det som visas är aldrig verkligheten i sig utan bara en bild av den. På det viset har en sådan sak som fake news alltid funnits, säger hon.