Han pluggade juristprogrammet på Handelshögskolan i Göteborg, men tog sig tid vid sidan av studierna till att börja göra sällskapsspel och startade företaget Ninja Print.
– Jag tänkte att behöver jag det här, då kanske andra gör det också, säger Alexander Kandiloros.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Det första spelet han producerade var frågespelet Popkult, som kom ut hösten 2011. Ett resultat av att Alexander Kandiloros känt sig besviken när han spelade klassiska frågespel som Trivial Pursuit och märkte att de kunskaper han hade inte gick att briljera med där.
– Jag har alltid varit en stor nörd med intresse för populärkultur men kände mig dum när de flesta frågorna handlade om sport och geografi, säger han.
En av frågorna i Popkult handlar om vilken relation Kalle Anka har till knattarna. Farbror är det självklara svaret för en svensk, men någonstans i översättningen av uncle har det blivit fel. Kalle är knattarnas morbror.
– Jag lärde mig ännu mer när jag faktakollade frågorna. Till exempel hade jag haft en lång diskussion med amerikanska vänner om huruvida det är Taco Bell eller Pizza Hut som det refereras till i filmen ”Demolition man”. Det visade sig att det finns en europeisk version och en amerikansk och att båda svaren är rätt beroende på vilken version du sett.
Förlorade i rätten, vann jobb
Intäkterna från Popkult plöjdes ner i nästa spel, och så var det som blivit företaget Ninja Print, igång. I höst släpps spel nummer tio till tolv
Under några år då Alexander Kandiloros kombinerade speltillverkningen med att arbeta som jurist hann han med att ta sig an några uppmärksammade fall.
Han drev för egen räkning en process mot Västtrafik efter att ha fått böter på spårvagnen när han saknade färdbevis. Alexander Kandiloros hade glömt sitt månadskort hemma.
Han förlorade visserligen i rätten, men anlitades efteråt som konsult av Västtrafik. Resultatet blev att de ändrade sin policy så att den som i efterhand kan visa upp ett färdbevis bara behöver betala 150 kronor istället för hela bötesbeloppet.
I två upphovsrättstvister företrädde han i tur och ordning Genusfotografen och sajten IRM (Inte rasist men). Genusfotografen, som uppmärksammar sexism på bild i reklam, hade blivit stämd av ett företag som fått en bild exponerad på hans blogg. IRM-fallet var likartat, med rasism istället för sexism som tema.
– Det är synd när upphovsrätten används som slagträ för att tysta meningsmotståndare. Vi vann hela vägen i båda fallen, säger Alexander Kandiloros.
Bögpartykultur i fokus
Sedan en tid tillbaka har han lagt juridiken åt sidan och ägnar sig helhjärtat åt att tillverka sällskapsspel. I oktober kommer spelet Bergnein – inspirerat av det intrikata kösystemet på den legendariska technoklubben Berghain i Berlin, som har sina rötter i stadens bögpartykultur.
– Jag tillbringade en minnesvärd 25-årsnatt där, men idén till att göra spel av det kom ur ett snack jag hade med en vän som både är bög och älskar techno, säger Alexander Kandiloros.
– Vi pratade om hur de två världarna blandas samman i just Berlin och om det roliga i att det finns så många subkategorier i bögvärlden. Bears, dolphins, cubs, wolf, uttrar ... Vi bestämde oss för att göra en affisch med djurhuvuden och förklara vilka alla de olika typerna var, fortsätter han.
Affischen blev aldrig färdig utan utvecklades till spelet Bergnein, där spelaren är bouncer på klubben och stöter på både okreddiga och kreddiga gäster i kön.
– Drar du en turist som bara vill komma in för att det är coolt att ha varit på klubben ger det minus två poäng. Då kan du flytta tillbaka turisten i kön och släppa in den kreddiga björnen som står bakom istället, förklarar Alexander Kandiloros.
Målet är plus minus noll
Spelet har givit upphov till skrattfyllda speltester, fått positiv uppmärksamhet i tysk media och uppbackat, framför allt av ett entusiastisk technocommunity, kom projektet upp i 70 000 kronor på Kickstarter. Tills Berghain fick Kickstarter att stänga ner insamlingen med ett stämningshot.
Inför släppet av Bergnein har Berghain även hotat Alexander Kandiloros Ninja Print med stämning om de inte får en stor summa pengar för påstådda överträdelser och upphovsrättsbrott.
– En nackdel med att vara utbildad jurist är kanske att jag vet var gränsen går och därför ofta lägger mig väldigt nära den. Målet nu med spelet är att gå plus minus noll. När jag lagt mer än två år av mitt liv på ett spel tänker jag inte ge mig för att en klubb saknar humor, säger Alexander Kandiloros.