– Det finns en sådan frihet på cykel och du kommer till ställen som du aldrig kommer till med lågprisflyg, konstaterar han.
Hoppas få skjuts
En hopvikbar cykel blandas med tåg och andra kollektiva resesätt. Han hoppas starta genom att få lift genom en skjutsgrupp. Sådana finns också här, men det är inte så utvecklat som i andra länder.
– I Tyskland är det extremt mycket mer populärt med skjutsgrupp. Där har de en sida som heter Blablacar. Jag hade en idé att först åka färja till Kiel och kollade sidan för att åka mellan Kiel och Hamburg. Då fanns det cirka 800 personer att åka med och du betalar kanske 4–5 euro i bensinpengar, säger Robin Olsson.
Rutten är inte bestämd men det finns några resmål han vill pricka av. Att cykla runt tillsammans med en fotograf i Paris förorter och titta på brutal arkitektur är ett delmål. Han vill också träffa kompisar i Köln och Hamburg. Flera av dem har han träffat genom soffsurfning – vilket i huvudsak också kommer att utgöra logi på resan.
– Jag har bott hos främlingar på det sättet i tio år och det funkar perfekt. I 80–90 procent av städerna hittar man någon att bo hos. Vissa av dem träffar man aldrig igen, andra blir man polare med. Det du gör när du köper hotellrum är att du köper tid, för det kan ta tid att soffsurfa. Du måste ta kontakt, filtrera genom deras profil och hitta något gemensamt – för det är mötet de vinner på, säger han.
Många projekt
Kollaborativ ekonomi, alltså ekonomi som bygger på samarbete och att dela tillgångar, är viktigt för Robin Olsson. Fiket har ”åttabitarsgalleriet” och lånar ut plats till lokala konstnärer och illustratörer, cyklar finns att hyra och i vår kommer han att göra arrangemang med andra små företag. Därtill anordnar han slörull – en sorts gemensamma cykelutflykter som går till lagom avlägsna platser i och runt stan.
– Jag har också skaffat en lastcykel som jag ska använda för att kunna sälja kaffe på events. Jag kallar den Alpackan för den är mycket mindre och gulligare än fiket är, säger han.
Smart blanda färdsätt
Men lastcykeln får vänta lite. Den månadslånga resan genom Europa som han nu ger sig ut på kommer delvis att formas av var det finns skjuts.
– Jag gör det för att jag vill poängtera hur smart det är att blanda cyklandet med andra trafiksätt. Sedan när jag kommer hem kommer jag att hyra ut den här cykeln till bilpendlare som vill testa att ta cykeln till tåget och sedan cykla i stan, säger han.
Han började själv cykla till en arbetsplats i Högsbo för ungefär fem år sedan. En sträcka på ungefär en mil enkel väg.
– Det var ganska perfekt. Jag duschade på jobbet när jag kom fram och på väg tillbaka stannade jag ofta i stan. På halva sträckan blir man inte svettig. Det är en timmes motion om dagen och jag ändrade inte min väldigt dåliga kosthållning och gick ändå ner i vikt. Det är ett enkelt och skonsamt sätt att träna, konstaterar han.
Cykeln löser problem
Robin Olsson ser cykeln som en nyckel för att lösa många av stadens problem. Göteborg har lite kvar att lösa i sin översiktliga cykelplanering, som att du måste korsa samma väg två gånger för att ta dig från Hisingshållet till cykelfartsgatorna Östra och Västra hamngatan till exempel. Men det blir bättre och bättre och fördelarna överväger.
– Det funkar inte att alla har en bil stående och även om du delar tar de mycket plats. Cyklarna tar väldigt lite plats. Det är också tidseffektivt, bästa sättet att ta sig fram i städer, och det finns en oerhörd frihet i att kunna ta sig nästan vart som helst inom stan på en kvart. Och du hinner tänka när du cyklar, säger han.
Den som vill följa resan kan göra det via Instagramkontot llamalloyd.