Det fortsätter att vara skakigt för scenkonsten, efter två år med uppskjutna premiärer och nedlagda föreställningar. Men än är det bara de största salongerna som kan drabbas av de nya planerna på ett maxantal på 500 besökare. Så förhoppningsvis får man trots allt möjlighet att springa i väg på ett och annat som marinerat färdigt och nu presenteras på teatrarna. Här några riktigt lovande premiärer i vår:
Drömmötet mellan genierna Ann Petrén och Lotta Tejle skulle ha skett redan i höstas men blev uppskjutet på grund av ni vet vad, men nu händer det äntligen. I ”In Memoriam” spelar de två skådespelarsystrar som lever tillsammans i ett stort hur, i spillrorna av sina forna liv som firade stjärnor. De ältar och bråkar och förnekar sitt livs största tragedi och det bör bli alldeles magnifik teater. På turné runt i landet med Riksteatern, premiär den 20 januari i Skövde.
Peer Gynt
Av Henrik Ibsen
Regi: Marie Nikazm Bakken
Ibsens idédrama om den malliga drömmaren Peer Gynt har ofta kittlat regissörers fantasi på det allra bästa sätt. Nu när norska Marie Nikazm Bakken tar sig an dramat om den norske fattige pojken som drar från hembyn för att utforska sina storslagna idéer om sig själv men krossas mot världen, lär det bli skruvat, hon har gjort riktigt knasig teater förut. Bland annat varnas det för ”kostymfest, troll, berg och hästar”, vilket låter alldeles underbart. Premiär den 19 februari på Östgötateatern i Norrköping.
(Macbeth)
Av: Hannes Meidal och Jens Ohlin
Regi: Jens Ohlin
Den som sett Ohlins och Meidals version av ”Hamlet” på Teater Galeasen vet vad de båda kan göra med en Shakespeare – något helt nytt och alldeles magiskt bra i ett skimrade gränsland mellan hyperaktualitet och tidlöst. Nu tar de sig an ”Macbeth” med, låter ett barn stå i centrum, Baby Macbeth, en sjuårig flicka som hemsöks av väsen som siar om en bloddrypande framtid. I rollerna bland andra Hannes Meidal, Maia Hansson Bergqvist, Kjell Wilhelmsen och Christina Schollin, samt en alldeles levande kanin. Premiär den 2 februari på Dramaten i Stockholm.
Löftet
Av: Susanne Marko (libretto) och Mats Larsson Gothe (musik)
Regi: Stefan Larsson
En helt ny helaftonsopera på svenska tillhör inte vanligheterna, det är stort när Kungliga Operan beställer ett nyskrivet verk. ”Löftet” är en verklighetsbaserad berättelse om Förintelsen, om Ava som skiljs från sin make Theo i ett koncentrationsläger. Efter krigets slut tar hon sig runt i det krigshärjade Europa, fast besluten att hitta honom igen. Urpremiär på förintelsens minnesdag, den 27 januari på Kungliga operan i Stockholm.
Mordet på Marat
Av: Peter Weiss
Regi: Jan Klata
Peter Weiss pjäs från 1967 om revolutionen, folket och makten i regi av en av Europas främsta regissörer, polske Jan Klata, ger ett löfte om tungt politisk men också formstarkt spännande scenkonst av högsta klass. Premiär på Göteborgs stadsteater den 18 februari.
Moderna tider
Av: Charlie Chaplin i en fri bearbetning av Erik Holmström och Pontus Lundkvist
Regi: Erik Holmström
När två väldigt roliga samtidsmän – Erik Holmström bland annat från Malmö dockteater och satirtecknaren Pontus Lundqvist – tar sig an historiens roligaste man, bör det bli både skarpt och skojigt. De använder Chaplin och hans klassiska film för att försöka greppa den modernitet som vi lever i nu. Premiär på Folkteatern i Göteborg den 26 februari.