Kristina Lugn behöver nog ingen närmare introduktion. Som en av den svenska poesins absoluta fixstjärnor har hon mejslat ut en plats åt sig i offentligheten, och hennes nio diktsamlingar och otaliga pjäser har lästs, setts och vållat diskussion sedan 70-talet. För Sara Riedel, dotter till tonsättaren Georg Riedel, har verken funnits med i bokhyllan sedan hon var i 20-årsåldern.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Hon är en fantastisk poet med en enorm spännvidd i sin poesi. Hennes texter är ju ibland absurda och drastiska. Hon skriver också om det som är osnyggt, som försupna otrogna män och åderbrock. Men vissa dikter är också djupt allvarliga och sorgliga och handlar om död, ensamhet och längtan. Hon har en otrolig förmåga, glasklara formuleringar, nästan punchlines..
– Jag upplever att Kristina Lugn har ett exakt poetiskt gehör, och det var därför jag ville tonsätta hennes dikter.
”Musik har fantastisk kraft”
Projektet började redan 2014, då Sara Riedel fick tillstånd av Kristina Lugn att tonsätta hennes arbete. Tillsammans med musikerna Jonas Östholm och Viktor Skocic arbetade hon fram en föreställning helt byggd på tonsättningen av dikterna. Med på ett hörn fanns också hennes pappa Georg Riedel. Till att börja med framfördes föreställningen på Soppteatern vid Stockholms stadsteater, och Kristina Lugn medverkade inte förrän hon en gång kom dit för att titta.
– Då sade hon att om vi skulle göra om det här ville hon gärna vara med, och det hade vi nog inte vågat hoppas på. Det är fantastiskt roligt.
Men varför är det en bra idé att tonsätta de här dikterna?
– Jag upplever att musik har fantastisk kraft och att den kan lyfta fram en text så att lyssnarna tar den till sig, och att det går bättre att nå fram med musik än att läsa dikter i en bok eller höra dem reciteras. Musiken kan väcka känslor och nå fram till hjärtat.
Sara Riedel berättar att alla tonsättarna har varit väldigt noga med att låta texten stå i fokus och styra musikens rytm, takt och sinnesstämning. Det gör att musiken följer sättet texten skriven på.
– Hon är en musikalisk poet och det är tacksamt att sjunga hennes texter. Vissa är väldigt metriska som traditionell sångtext. Sedan är vissa oregelbundna. Det är kul att ha båda de två sätten att skriva med.
”Hon har varit otroligt generös”
Numera har föreställningen varierats lite i och med att även Kristina Lugn har tagit plats på scen. Sara Riedels sång blandas med Kristina Lugns egna uppläsningar. Ännu har de bara framfört föreställningen två gånger i den nya konstellationen.
– Kristina tillför en annan dynamik för publiken. De hör mig med mitt temperament sjunga och henne läsa. Man skulle kunna tänka sig att det kunde bli jobbigt att sjunga någons dikt medan den person som har skrivit den står och ser på. Men hon har varit otroligt generös, och jag upplever det inte så.
– Det är otroligt roligt och hedrande att hon vill vara med.
Vad har ni fått för reaktioner?
– Många har kommit fram och sagt att de har gråtit eller funnit tröst. En kvinna som hade mist sin man kom och tackade och sade att det hade hjälpt henne i sin sorg. Musiken hjälper till att föra fram texterna och många som har vant sig vid Kristina Lugns mer absurda dikter kanske blir förvånade över de som är allvarliga. De träffar verkligen rakt i magen.