Ulf Kristersson låtsas älska rulltårta. Magdalena Andersson kallas ”mommy”. Rasistiska vallöften blandas med Tiktok-kompatibel content i en mardrömslik soppa.
Kristin McMillen skriver om en spretig och desperat valrörelse, där SVT är medskyldig till fördumningen.
För att nå förstagångsväljarna har partierna inför valspurten 2022 satsat mer än någonsin på närvaro på de ungas sociala medier, som Tiktok och Instagram.
Att finnas där väljarna är. Att sänka trösklarna. Ambitionen känns både logisk och behjärtansvärd.
Men hur har det gått?
När Veckorevyn nyligen scannade av samtliga partiers strategier på Tiktok avtecknades en tydlig trend: Politikerna tonsätter gärna slagkraftiga budskap till ljudet av dansvänliga hits.
I förmodade försök att verka sköna satsar de dessutom stort på krystat personliga ”bakom kulisserna”-häng.
För att prata med Generation Z är mycket i valrörelsen 2022 fett cringe.
Det innebär bland annat att följarna får ”Rejta Ulf Kristerssons glass-smak” och se honom låtsasnjuta av en tugga rulltårta. Andra får istället följa med när den självutnämnt skojige L-ledaren Johan Pehrson jagar Malmös bästa falafel, medan Centerpartiet hakar på trenden: ”Han är en 10:a men han röstar inte på Centerpartiet i kommunvalet”.
SD i sin tur använder sig skamlöst av unga snygga tjejer för att nå ut med sin politik genom tv-kanalen Riks, som även finns på Tiktok. Det är definitionen av fenomenet ”sälj grej med tjej”. Eller – i en SD-anpassning – ”sälj brun med brud”.
Inget blir bättre av att statsminister Magdalena Andersson på Tiktok kallas ”mamma” eller ”mommy” av SSU, i försök att göra en Angela Merkelsk ”mutti” av henne.
Vem runkar mest?
Partierna är inte ensamma om att vilja skoja till valrörelsen. I en ansats att nå de unga väljarna har bland annat SVT satsat på en rad humorformat som ska göra valet ”ungt” och ”kul”.
Ett exempel är ”Valet forever”, där de älskvärda profilerna från podden ”Flashback forever” får uppdraget att beskjuta partiledarna med påståenden och frågor från trådar på det anonyma nätforumet Flashback.
V:s Nooshi Dadgostar får svara på frågan Vilka runkar mest, göteborgare eller vänsterpartister?, medan M-ledaren får frågan: ”Har Ulf Kristersson det storkukslugn vi förtjänar?”
Hans svar: tveklöst ja.
Det är tramsigt, men ändå på något sätt avslöjande att se hur toppolitikerna reagerar på ämnen långt utanför deras komfortzon.
Värre är SVT-satsningen ”Sanningens minut” som låter komiker tolka partiledarnas budskap i minutlånga ståupp-rutiner. Här blir det bara fördummande. Detta trots att publiken får experterna Annie Reuterskiöld, politikreporter på Dagens Nyheter, och Fouad Youcefi, programledare för ”Politikbyrån” till hjälp.
Som millenial är undertecknad kanske inte huvudsaklig målgrupp för dessa satsningar, men frågan är vem som är det? Har Public service verkligen såhär låga tankar om förstagångsväljarnas politiska engagemang?
Saknas: Raplåt
För att prata med Generation Z är mycket i valrörelsen 2022 fett cringe. Det enda som saknas för att fullända partiernas desperata valfiske är nu en Tiktok-kompatibel raplåt om gängvåldet, med tillhörande koreografi. Risken finns tyvärr att Jimmie Åkessons band ”Bedårande barn” redan filar på en sån, och att Ebba Bush redan är bokad till refrängen.
Men det är i kontrast till partiernas konkreta politik som det verkliga obehaget uppstår. Avhumaniserande vallöften om att ADHD-screena barn i orten blandas med skojcontent i en mardrömslik soppa.
Valrörelsen 2022 framstår som bästa fall som spretig och desperat. I värsta fall totalt lobotomerad.