Villkoren på teaterområdet förändrades dramatiskt i Sverige på 90-talet. Teatrarnas resurser minskade samtidigt som skådespelarna fick rätt till tillsvidareanställningar. Detta ledde till en låst situation på arbetsmarknaden, enligt Ulla Lidholm.
– De fasta ensemblarna uppstod, vilket inte bara var till godo. Några fick fasta tjänster men det gjorde också att rörligheten bland skådespelare i ensemblerna blev begränsad. Frilansare och unga skådespelare blev utestängda, säger hon.
Som en följd av situationen genomfördes en studie om anställningsformerna för de statligt stödda teaterinstitutionernas konstnärliga personal, på uppdrag av Statens kulturråd. Rapporten visade på behovet av en ny mekanism för att skapa både trygghet och förnyelse. Detta blev starten för Teateralliansen, som grundades gemensamt av arbetsgivarna Svensk Scenkonst och fackföreningen Teaterförundet år 1999.
– Det skapar en social och ekonomisk trygghet, och inte minst en arbetsplatstillhörighet, som gör att man kan andas lugnare och få möjlighet till kompetensutveckling mellan jobben. Men nervositeten finns kvar även om man har anställning här, man måste nämligen vara ute och jobba också för att få fortsätta vara med här, säger Ulla Lidholm.
Teateralliansens modell innebär att skådespelarna blir anställda av alliansen och därefter tar tjänstledigt när de är anställda hos andra arbetsgivare. Mellan uppdragen återgår skådespelarna till sin anställning på Teateralliansen. Det betyder att de får de ekonomiska, sociala och yrkesmässiga fördelar som hör till en trygg anställning, samtidigt som det går att undvika inlåsning i teaterensemblarna. Anställningen hos alliansen är dock villkorad. Kraven innebär att en viss mängd och kontinuitet av arbete inom yrket måste uppfyllas inom en given tidsperiod.
När Teateralliansen bildades 1999 var det 66 anställda skådespelare. I dag är de cirka 160 stycken, som bor och verkar över hela landet. Verksamheten finansieras huvudsakligen genom ett statligt bidrag.
Vilka utmaningar ser du i branschen framöver?
– Utmaningen är att anslagen till kultur hotas att minska både när det gäller oss, institutionerna och de fria teatrarna. Sedan finns det en utmaning för oss att ta ytterligare ett steg in i filmens och ljudböckernas värld, för där ökar antalet jobbmöjligheter, säger Ulla Lidholm.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.