Amiralen visar verk av Banksy utan konstnärens godkännande
Dagens ETC
Den anonyma konstnären Banksy har tagit sig till Malmö. Rita Kristola har sett den kontroversiella utställningen om en politisk konstnär som ständigt driver med konstvärlden.
Rita Kristola
kulturskribent
Utställningen ”The mystery of Banksy – A Genius Mind” riktar blicken mot den anonyma konstnären Banksy som med sina politiska verk har blivit en fixstjärna inom graffitivärlden och en aktör som ständigt utmanar konstetablissemanget.
Urvalet är generöst och de 150 verk som nu visas på Amiralen i Malmö täcker nästan hela Banksys tidslinje från det att de första väggmålningarna dök upp i Bristol på 90-talet och framåt. Här finns videoinstallationer, fotografier, skulpturala objekt och oljemålningar. Utställningen som turnerat runt i Europa har gradvis växt sig större i takt med Banksys pågående arbete. Nytillskottet här i Malmö är de bara några veckor gamla väggmålningarna inifrån krigets Ukraina.
Själva utställningslokalen Amiralen som nu öppnar på nytt ligger passande nog inte långt ifrån graffitiväggarna i andra änden av Folkets park. Inne i den stora hallen doftar det faktiskt lite fränt av graffiti, och det ruffa uttrycket för associationerna till lagerutrymmet där Banksy höll en av sina mest exklusiva utställningar med en rödmålad, livs levande elefant som vankade in mitt ibland minglande Hollywoodkändisar.
Banksy har själv inte givit sitt godkännande till utställningen och verken som visas är kopior. De original som fortfarande finns bevarade är utspridda världen över. Detta har fått en del kritik, men arrangörerna försvarar valet med att det ligger i linje med Banksys hållning. Hos Banksy tar sig denna organiska syn på konst och autenticitet till exempel uttryck i triptyken ”Mediterranean Sea View” där Banksy har köpt färdiga oljemålningar och målat till nya detaljer. En vacker strandvy kompletteras med ilandflutna flytvästar som minner om flyktingkrisen.
Bild:
Johan Nilsson/TT
Eftersom originalverken ofta har kort livstid blir den visuella dokumentationen central i Banksys praktik. När Banksy under coronapandemin till exempel sprejade budskapet: ”I get locked down, but I get up again” i Londons tunnelbana städades graffitin snabbt bort, men filmerna från aktionen inkorporeras i utställningen tillsammans med en rekonstruktion av tunnelbanevagnen.
Banksys konstnärliga aktivism består delvis i att kommentera stora världshändelser, och i den bemärkelsen blir utställningen som en mörk nyhetskrönika över tvåtusentalets krig och konflikter. Men Banksy arbetar också för att rikta medievärldens blickar dit de annars inte tittar. Ett tydligt exempel är aktionen i den lilla walesiska staden Port Talbot där invånarna lider av föroreningar från stadens stålverk. På Banksys väggmålning därifrån tror man sig se ett litet barn som lapar i sig snö, men när man kommer runt hörnet visar sig flingorna vara aska från en fabriksskorsten.
Bild:
Johan Nilsson/TT
Utställningen sätter också fokus på hur Banksy utmanar och blottar konstvärldens infrastruktur. Med närmast journalistiska tillvägagångsätt wallraffar sig Banksy innanför huden på de stora museerna och auktionshusen. Stanna till lite extra vid filmklippen från auktionen på Sotheby’s där verket ”Girl with Balloon” strimlas sönder av en dokumentförstörare strax efter att verket klubbats ut för närmare 1,2 miljoner euro – där får man nämligen se de chockerade ansiktsuttrycken hos en konstvärld som Banksy har gäckat under hela sin karriär.