"Vänliga veckan", som gick av stapeln förra veckan, genomförs på initiativ av Läkarmissionen och startades 1946 av trafikräknaren Harry Lindquist. Legenden säger att han under ett arbetspass bara såg tolv personer som log, medan hela 8 569 personer "såg ut som de var på väg till en begravning”. Ledorden för veckan blev då ”vänlighet i trafiken, på arbetet och i hemmet". Lindquist tycks dock ha haft en del patriarkala baktankar kring det hela. I en gammal intervju med SVT slog han fast att "om vi karlar förstod vad vänlighet betyder, gentemot våra fruar därhemma, så skulle vi vara mycket mera vänliga. Ty om en kvinna blir föremål för vänlighet och uppskattning, så kan hon göra allt. Hon kan skura, hon kan damma och laga mat. Hon är glad och tycker att det är en förmån." Oavsett Lindquists något dunkla motiv så behövs vänlighet i dag mer än någonsin.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Inför Vänliga Veckan 2015 genomförde Läkarmissionen en undersökning om svenskarnas syn på vänlighet. Resultatet visade att 9 av 10 av de tillfrågade tyckte att de själva är vänliga i vardagen samtidigt som 2 av 3 önskade att andra människor skulle vara MER vänliga i vardagen. Ja, ni hör ju att självbilden inte riktigt lirar med verkligheten.
Professor Stefan Einhorn menar att äkta snällhet är förankrad i övertygelsen om människors lika värde, om att vi har mer att vinna på att samarbeta än att konkurrera. Men också om att våga stå upp för sin åsikt och sin förmåga. Snällhet handlar alltså inte om att bli en dörrmatta, utan snarare om att lyfta fram andra och att kunna säga nej.
Att vara snäll är kanske enklare sagt än gjort? Eftersom stress anses vara den främsta orsaken till att man är ovänlig, är steg ett att hitta strategier för att få den att minska. Andra råd som visat sig bidra till större vänlighet är att spendera 50 kronor på någon som behöver det, samt att ge någon sin odelade uppmärksamhet. Men det tips som jag själv tar till mig allra mest av är att ge fem gånger mer positiv uppmärksamhet än negativ till de människor som jag omger mig med. Det vi vattnar växer, även relationer.
Det är inte bara privatpersoner som vinner på att vara snälla. Google är ett talande exempel på att detta även gäller företag och organisationer. Sedan 2012 har de bedrivit forskning för att få fram det perfekta teamet. Det vinnande konceptet? Att vara snälla mot varandra. Forskningen riktade in sig på gruppnormer, det vill säga oskrivna regler och beteenden. En viktig nyckel till framgångsrika team visade sig vara att medarbetarna respekterar varandras känslor, att alla fick komma till tals och att det fanns utrymme för att göra bort sig, så kallad ”psykologisk säkerhet”. Om detta inte finns i en grupp kan det utgöra en källa till stress. Stanford-psykologen Emma Seppälä har i sin forskning lyft fram vikten av att bidra till att skapa positiva sociala relationer, visa medkänsla, hjälpa till och att skapa förtroende.
Om du nu inte känner inspiration att vara vänlig mot andra för deras, jobbets eller världens skull, var det då av egoistiska skäl. Forskaren Stephen Post menar att vänliga handlingar i vardagen är kopplade till ett starkare psykologiskt välbefinnande, men också en bättre fysisk hälsa. Med andra ord: var snäll, må bättre, lev längre! Och du, glöm inte att även vara snäll på internet. Varför? För att internet är på riktigt.