Det här är den fulaste formen av kapitalism, kartellbolag som skyddar ägarnas vinster trots att man kan bättre. Ett samarbete mellan bolagen mot den ”gemensamma fienden” det vill säga myndigheter och miljökrav.
Volvo och Scania har tidigare blivit dömda på liknande sätt i Sydkorea. Det här är så korrupt att det borde vara en jätteskandal. Men det är märkligt tyst i de länder där lastbilarna tillverkas.
I stället är det Financial Times som avslöjar affären, företagen svarar på andra medias frågor med de famösa orden ”inga kommentarer”. Och facken håller tyst. Liksom den nationella politiken.
Det här är oroväckande för om de anställda och politiker inte kan ryta till när ledningen saboterar framväxt av ren trafik, när ska man då ryta till?
Bilbranschen är världens största industriföretag. Ihop med de fossila energibolagen och bankerna som finansierar alla bilar utgör de stommen i hela världsekonomin. Det är en uppenbart korrupt makt, ett gigantiskt egenintresse som struntar fullständigt i vad man kan göra och i stället satsar på att göra så lite som möjligt. Gemensamt bromsar man.
Om man kan bromsa miljöteknik av snöd vinning, vad har man mer bromsat och förhalat?
Det är knappast en slump att de tillverkar bilar som håller några år i stället för bilar som kan uppdateras och förnyas tekniskt. Det är ingen slump att ny teknik utvecklas utanför bilindustrin, all världens nya batteriteknik kommer från helt andra produkter och har de allra sista åren tvingats på bilföretagen av myndigheter som krävt att man ska ha ett visst utsläppssnitt på sin bilmodellspark. (Annars skulle de ha fortsatt att förhala elbilen).
Det är inte en slump att de stater som ställt hårdast krav på bilindustrin inte själva tillverkar bilarna. Som Kalifornien. Eller att världens enda elbil som är överlägsen alla fossildrivna skapats av Tesla, ett företag utanför bilbranschen. Det är heller inte en slump att ett land som Norge klarar av att ställa om till eldrift medan ett bilproducerande land som Sverige inte ens klarar att budgetera den omskrutna superbilspremien.
Och det är definitivt ingen slump att bilindustrin inte har satt upp snabbladdare för att kunna sälja sina elbilar, utan skyller på alla andra för att det inte blir gjort. Och heller ingen slump att politiken inte tvingar dem.
Och det blir nästan parodiskt när det är företag som Google som utvecklar självstyrande bilar, vilket kommer förändra hela trafiken (och göra att motorvägarna aldrig blir kövägar, det vill säga vi behöver inga fler motorleder).
Bilbranschen går fri för att lastbilar och personbilar ska kunna förändras på det sätt som lönar sig bäst för denna megaindustri, inte för miljön eller människorna utan för ägarna.
En mer brutal berättelse om problemet med de multinationella bolagens odemokratiska makt får man leta efter.
Nu kommer Volvo med flera lastbilsföretag få böter. Givetvis kommer de att överklaga i något decennium för att förhala det hela. Och kanske det rentav kan rinna ut i sanden vid nästa finanskris där bilbranschen återigen är konkursmässig och ropar om alla jobb som försvinner om de ”just nu” tvingas göra miljösmarta transporter.
Visst vore det trevligt om politiken kunde räta på ryggen lite, om vi fick offentliga utfrågningar av dessa bolagsägare och om alla fick se hur skamlösa de är som ägare och som överbetalda vd:ar eller produktchefer.
Och samtidigt fråga oss hur vi ska komma ur denna utpressningssituation där några jätteföretag förstör vår framtid och sen skryter om sin fina avkastning.