Hoppa till innehållet

Krönika

Johan Ehrenberg: Vad mer har Volvo fuskat med?

Johan Ehrenberg

ETC Stockholm

Det här är så ­korrupt att det borde vara en jätteskandal. Men det är märkligt tyst i de länder där lastbilarna tillverkas.
Det här är en krönika.
Det är skribenten och inte ETC Stockholm som står för åsikten.

Det finns något oerhört i avslöjandet (se Dagens ETC 5/1 till exempel) om hur de stora lastbilsföretagen i hemlighet samarbetat för att förhala ny miljöteknik. För dig som missat storyn: Sex lastbilsföretag, inklusive Volvo och Scania, har gjort en kartell under 14 år (!) där man helt enkelt har sinkat ny teknik som skulle minska miljöfarliga utsläpp. Genom att fördröja det har man kunnat sälja smutsiga lastbilar (då det inte finns någon renare teknik) och sen ta extra betalt när den nya tekniken används steg för steg. Man gör smutsigare lastbilar än man kan och gör det i samarbete i stället för att var och en konkurrerar genom att ta fram en renare bil än de andra.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på ETC Stockholm!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela vintern

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln