När talibanerna förra månaden återtog makten i Afghanistan, övergav Sverige likt många andra länder sin ambassad. Kina, Ryssland och Turkiet hörde till det fåtal stater som valde att stanna i Kabul. Nu spekuleras det i om någon av dessa kommer att bli först att ge talibanregimen ett formellt erkännande.
Så långt diplomati av traditionellt snitt. Men nuförtiden finns även en lång rad internetjättar som inte bara omsätter mer pengar än ett medelstort land. Företag som Facebook, Google och Twitter har i praktiken också blivit diplomatiska aktörer.
Dessa ställs nu inför valet att avgöra om talibanernas regim är legitim eller ej. Avgörandet får politiska följder som kan vägra tyngre än en ambassad hit eller dit.
En regim som blir bannlyst från sociala medier får det betydligt svårare att nå ut, både till sina egna medborgare och till omvärlden.
Så hur förhåller sig nu de sociala mediejättarna till talibanerna? Några har (för tillfället) bestämt sig för att räkna dem som en illegitim terroristgrupp. Dit hör Facebook (inklusive Whatsapp och Instagram), liksom Youtube och Tiktok. Dessa verkar just nu faktiskt lägga en del resurser på att leta upp och stänga av olika talibankanaler.
Twitter utmärker sig genom att ha fattat det motsatta beslutet: att ge en plattform åt talibanerna. Redan inför valet i Afghanistan år 2019 blev Twitter ett redskap i talibanernas kampanj för att skrämma landets medborgare till att inte rösta. Förra månaden twittrade de flitigt ut bilder på sina militära segrar, i syfte att demoralisera sina motståndare.
Nu fortsätter talespersoner som Suhail Shaheen att twittra på både pashto och engelska till uppemot en halv miljon följare. Twitter har inte gått så långt som att ge dessa officiell status i form av en liten blå symbol, som man annars brukar ge till politiska ledare. Däremot valde man efter talibanernas seger att stänga av den tidigare presidentens konto @Afghpresident. Ett halvt diplomatiskt erkännande av talibanernas regim, även om de ännu inte har fått ta över det officiella presidentkontot.
Den här artikeln kommer från ETC nyhetsmagasin
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.