Jag har tittat in i kristallkulan som är mina sociala medier-algoritmer. Det vill säga, jag har använt Tiktok en del och någon Silicon Valley-lords smarta kod har gjort så att mitt flöde mer och mer består av saker som de på något vis i slutändan kan tjäna pengar av mig på. Domen är inne. Det blev, förutsägbart nog, hudvård.
Hudvårdsindustrin är enorm. Susanne Ljung skriver i DN (12/10) att den gått om smink-diton med hästlängder, att ett naket ansikte med välvårdad hy är en statusmarkör idag. På Tiktok dyker hudläkare upp och tipsar om ”do's” och ”don'ts” om man vill hålla sin ansiktshy slät. Det är mycket innehåll i den här stilen: en läkare står och gungar till en hitlåt för ungdomar och så uppenbarar sig en kolumn till vänster och höger om hen där det står ”do” och ”don't”. Sedan ploppar det upp små bilder på olika hudvårdsprodukter i respektive kolumn medan läkaren står och pekar i luften på dem och nickar eller skakar på huvudet.
Under 2021 sände SVT dokumentärserien ”Sanningen om hudvård” där de tog fram stora motorsågen och sågade sönder ett gäng skönhetsprodukter. Den stora sanningen tittaren lämnades med var att i princip all hudvård som hävdar att den gör någonting mer än att återfukta ljuger. Den bästa krämen är den blå Nivea-burken och tjejer är dumma som går på allt. Det sista lade jag till själv men det var intrycket programmet gav. Det var inte bara jag som fick den känslan. Caroline Hainer skrev i GP (19/4-21) att serien sällat sig till den ”patriarkala traditionen av att likställa egenvård med kvinnlig fåfänga och underkänna dess korkade utövare”.
Mina Tiktok-läkare är dock inne på ett liknande spår som SVT. I klipp efter klipp visar @dermdoctor för sina 18 miljoner följare att det bästa du kan rengöra ansiktet med är det billiga märkets tvätt och till läpparna ska du bara ha vaselin. Billighetsmärken tipsas om av många experter i appen, så med stor sannolikhet har vi med dold marknadsföring att göra. Men en vanlig dödlig kan väl knappast mer om ämnet än en äkta hudläkare, tänker man medan man klickar hem produkterna.
Filosofen Max Weber lanserade konceptet ”avförtrollning” som i korthet innebär att innan vetenskapen tog sitt grepp om människans hjärta så trodde vi på saker. Religion, magi, hudvård. När vetenskapsmännen sedan kom och förstörde allt med fakta så gick någonting förlorat i oss. Vi började sträva efter rationell nyttomaximering istället för att tillfredsställa sinnena. Weber själv såg vetenskapen som en djupt cynisk verksamhet och kanske hade han på något plan rätt.
Konsumtion snarare än religion är folkets opium idag. När SVT och dansande hudläkare drar undan skynket från krämernas magiska påståenden så lämnas vi med en känsla av avförtrollning. För hur kan vi med alla fakta på bordet välja att konsumera något som bevisligen inte funkar? Kanske för att det inte har med rationalitet att göra utan med känslan av att någonting ska få symbolisera något, inte bara nyttomaximera.
Det är förstås precis vad företagen vill. I brist på meningsfulla gemenskaper har vi sedan länge vänt oss till kapitalismen. Frågan är om hudvårdsmärkena som sponsrar Tiktok-läkarna är medvetna om att de driver på avförtrollningen av sin egen bransch när de hamrar in att allt du behöver för att känna dig tillfredsställd är en gul dosa klövervaselin. Vi kanske kan använda avförtrollningen som ett vapen mot varufierandet av våra begär efter mening? Kanske kan vi i samma veva rättfärdiga all tid tillbringad i sociala medier på detta vis?
För övrigt: Såhär i det mörkaste djupet av året är det trösterikt att tänka att det faktiskt inte är så normalt i världen att ha så få soltimmar som vi har här nu. Det är rätt indie, geografiskt sett.