Svarar mot bättre vetande.
– Ja, hallå det är Gust….
VAR MED OCH BRYT MEDIEMONOPOL
Teckna en prenumeration på din lokala ETC-tidning
– Heeeej Gustav! Jag heter Jonte och ringer från ”Call Me Maybe” och vill i dag erbjuda dig att sänka ditt företags mobilkostnader. Allt du behöver göra är att spendera en halv arbetsvecka i telefonköer för att krångla dig ur ditt nuvarande abonnemang. Och i slutändan kommer det säkert att bli dyrare ändå! Är det något du är intresserad av idag, Gustav?
– Jadu, jag hör dig lite dålig, sitter på tåget … *klick*
Lägger på. Det är för tidigt på morgonen för att vara trevlig.
Kommer fram. Kliver av tåget. Det ringer igen.
– Ja, hallå?
– Heeej Gustav, jag heter Josefin och ringer från ”Com Bort Bredband”. Jo, du förstår, Gustav, att just nu har vi en digital-TV-kampanj där du får 700 kanaler du aldrig kommer att titta på för endast …
– Tack för erbjudandet, men jag streamar bara. Det borde du veta för vi pratades vid igår när jag beställde mitt nya bredband … *klick*
Strax efter lunch drar det igång på nytt.
– Jahallåreägustav…
– God dag, Gustav! Jag heter Marcus och ringer från ”Bluffisure Försäkringar”. Som du säkert vet finns det många bluffaktureföretag därute. De lurar ofta småföretagare att ingå avtal över telefon och sedan tvingar de dem att betala för tjänster de egentligen inte behöver.
– Ja, jo, man har ju stött på en och annan.
– Vad bra! Då förstår du, Gustav, tycker jag att just du för endast 7 999 kronor per år ska teckna vår trygghetsförsäkring som erbjuder advokathjälp om du någon gång behöver bestrida en bluffaktura i rätten.
– Vänta nu, så du vill alltså sälja på mig en värdelös tjänst genom exakt samma försäljningsmetod som de blufföretag du påstår dig vilja skydda mig emot?
– Nej, alltså, Gustav, det gör jag inte alls …
– Jo, Marcus, det gör du visst.
– … *klick*
Epidemin bröt ut för fem år sedan när jag blev egenföretagare. Från att som privatperson endast fått de sporadiska erbjudandena om kalsongabonnemang, tidningsprenumerationer och lotterier började det dagligen strömma in lismande samtal om hemsideshjälp, webbannonser, försäkringar och annat skräp. Det tog ny fart ifjol när jag ombildade firman till aktiebolag och hamnade i nya register.
Oftast försöker jag vara trevlig. Jag har trots allt en gång i tiden suttit på andra sidan och vet hur förjävligt det kan vara att försöka övertala en småbarnsförälder mitt i måndagsmatlagningen att svara på en 30 minuters kundenkät om deras senaste besök på bilverkstan.
Men när det kan ringa uppemot tio gånger om dagen tar även mitt tålamod slut. Nu finns det bara ett telefonerbjudande som skulle kunna få mig att nappa:
– Tjena Gustav, jag heter Lucifer och undrar om du är trött på telefonterrorister? I så fall kan jag till det facila priset av din förstföddas själ och en administrativ avgift på 666 kronor radera ditt namn från alla kundregister i evinnerlighet. Om någon försäljare mot förmodan ändå försöker kontakta dig kommer denne omedelbart straffas med tusen år i skärselden.
– Where do I sign?