För några år sedan drevs en enorm kampanj bland reaktionära krafter för att driva datorspelskulturen i mer konservativ riktning. Fenomenet som blev känt under namnet "Gamergate" ledde till hot och trakasserier mot kvinnor inom spelindustrin, en radikalisering av stora mängder unga män som identiferar sig som nördar och har lett till enorma konflikter bland andra som delar spelintresset.
Men det här är inte en text om vad reaktionärerna gjorde, det här handlar om hur.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Om jag får lov att generalisera så är spelnördar en väldigt tacksam grupp att ge sig på ifall man vill skapa en rörelse. De röster som dominerar spelforum och dylikt är i mångt och mycket unga män som ofta känner sig marginaliserade och socialt tafatta. De djupdyker ner i sina hobbyer tillsammans med andra unga män och lämnar sällan bubblan för att hämta luft. Drömscenariot för vilken sekt som helst.
I den bubblan ger sig grovt konservativa krafter in och erbjuder dessa isolerade unga män en gemenskap och en känsla av att de är hjältar. De står tillsammans mot PK-samhället som ser ner på dem för att de är nördar, som vill censurera deras spel i kampen mot vad de påstår är sexism. Högerkrafterna presenterar en berättelse som många unga män bara suktar efter att få vara en del av. Samma unga män som upplever feminism, antirasism och andra progressiva tankar som ständigt gnäll, nedsättande och demonifierande. Bland de progressiva är de skurkar, hos reaktionärerna är de hjältarna i en episk saga.
Samtidigt som allt detta sker blir spelindustrin allt mer progressiv, och de där unga männen får sällskap av en hel del nytt folk. Varje år släpper Internetstiftelsen i Sverige en rapport som visar på svenskarnas nätvanor. I den framgår det att bland svenskar i åldern 36 år och uppåt är det fler kvinnor än män som spelar spel på nätet. Hela spelvärlden är i förändring.
Förra årets absolut största tv- och datorspel var Overwatch, ett lagbaserat skjutaspel där spelaren träder i rollen som en av spelets nu 24 olika karaktärer. Spelets största hjälte och maskot är en ung tjej vid namn Tracer, som dessutom är hbtq-person. Blizzard, utvecklarna bakom spelet, berättar att målet var inkludering och ett öppet sinne, resultatet blev enligt dem själva mångfald.
Vi kan nå grupper som vi vanligtvis inte har påverkat tidigare genom att skapa tilltalande berättelser. Där den som kämpar för jämställdhet står för det som är kul och positivt, där vi har en inkluderande rörelse utan hårda krav på renlärighet. Där alla, oavsett bakgrund, får vara sagans hjälte.