Priset på kollektivtrafiken höjs och kontrollerna ökar – i områden där stockholmarna tjänar minst och åker mest kollektivt.
En vän i Husby berättar att hans mamma kom hem och var ledsen och arg. Hon hade åkt på SL:s böter på 1 200 kronor eftersom hon åkte på reducerat kort.
Du kanske tycker att hon borde ha köpt rätt kort från början.
Då känner du inte till hennes situation. I sex år har hon slitit för att få en anställning, men inte ens fått en deltidstjänst. "Istället arbetar hon några timmar här och där. Snart har hon varvat alla Stockholms förskolor i jakt på ett jobb. Hon är för stolt för att planka och köper inte det reducerade kortet för att fiffla systemet eller av snålhet. Hon gör det för att hon har fem söner att ta hand om", skriver vännen.
SL-kortet ska höjas till 950 kronor. Det är en dagslön för den som tjänar 20 900 kronor före skatt. Medelinkomsten för kvinnor i Stockholm (majoriteten av de som åker med SL är kvinnor) är 23 275 kronor.
Men i många områden är den betydligt lägre än så: Husbys kvinnor tjänar i genomsnitt 14 000, Rinkebys 11 750 och Skärholmens kvinnor har en månadslön på 15 150 kronor.
Det är de sifforna vi ska ha i åtanke när SL nu går ut med att man ska ta hårdare tag mot plankare i de områden där flest plankar.
I veckan kunde vi läsa i DN att insatsgrupper ska borda pendeltåg, tunnelbanor och bussar och kontrollera samtliga passagerare med hjälp av polis och ordningsvakter. Tunnelbanelinjerna som pekas ut är de röda och blåa linjerna mot de socioekonomiskt svaga förorterna. Bussarna som ska stannas på vägarna är 172:an mellan Masmo och Skarpnäck, samt 179:an mellan Hässelby och Kista.
Att man inte ens reflekterar över att det är samma områden* där en väldigt stor del av befolkningen använder sig av kollektivtrafiken är cyniskt.
* SL:s egen statistik berättar att 62 procent av Husbyborna åkte kollektivt en vanlig vintervardag 2013. Från Skärholmen, som är en stor knutpunkt för SL, var det 17 600 som åkte kollektivt – alltså mer än dubbelt så många som bor där.