I dag använder Svenskt Näringsliv ordet kvalitet som ett slags vapen eller ursäkt för rätten att plocka vinster ur välfärden. Redan en begränsning av vinstuttagen menar Svenskt Näringsliv innebär en försämring i kvalitet. Kvalitet för Svenskt Näringsliv verkar komma med vinstuttag och med vinstuttag kommer också det de kallar valfrihet. Deras valfrihet hör ihop med att plocka obegränsade vinster ur välfärden.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
För mig, som aldrig plockat vinster ur vår välfärd, innebär kvalitet i välfärden istället ett slags trygghet. Kvalitet innebär att när jag behöver hjälp så finns det en fallskärm även för de av oss som inte har en årslön eller ens en månadslön på banken. Kvalitet är för mig att någon lyssnar, att det finns någon som svarar när någon av oss ropar på hjälp. Ett slags jämlikhet och en solidaritet med de som är svagare.
Företag vill tjäna pengar, det är de själva först ut med att inte bara erkänna utan också med att poängtera. Därför hittar företag alltid kryphål och nya företagsformer som ger dem möjlighet att tjäna ännu mer pengar. Det är ändå detta som är grunden i Svenskt Näringslivs kvalitetsbegrepp.
Men för att kunna hjälpa människor – som ju är välfärdens syfte – måste man först hitta dem. Därför handlar kvalitet här om att bygga relationer och skapa förtroende. Ju mer näringslivet tar över av välfärden desto mer krackelerar kittet i samhället. Människor och samhällen håller inte ihop utan alla dessa relationer. Det blir som ett tyst café och vem vill hänga där – bloggarna?
I och med alla kontrollsystem har det som inte är mätbart gjorts om till vinster och det där ”lilla extra” får inte längre plats. Kittet inom välfärden har alltid byggt på relationer precis som inom samhället i övrigt. Relationer skapas genom närvaro och småprat. De byggs inte genom att man erbjuder enkäter eller konkurrensutsätter själva grunden i samhället som välfärden ändå utgör.
Det är så sorgligt att just den där tiden som är relationsbyggande inte kan mätas när det faktiskt ändå är den som skapar kvalitet inom välfärden. För det är i mellanrummen allting sker och det är där allting vävs samman. Kvalitet handlar här om att lyckas med att få ett autistiskt barn att äta, en introvert människa att få sina sår omlagda eller ett rastlöst barn att lära sig läsa. De viktigaste frågorna måste vara just hur vi bäst hjälper de som är mest utanför eller de med störst hjälpbehov. Men när vinsterna grävs ur välfärden undermineras samtidigt relationerna.
Kvalitet är att kunna leva tillsammans på lika villkor och trots olika förutsättningar. Skolan måste därför handla om att lära ungarna fungera tillsammans, och om att alla ska kunna gå ur skolan med tillräckliga kunskaper både för livet och nästa utbildningsnivå. Inte om konkurrens mellan olika skolor eller om att budgetera för broschyrer och mässor.
Företag måste kunna stå på egna ben och inte frodas på bekostnad av vår välfärd. Deras mätbara kvalitet stryper själva kittet i samhället.