Det finns en butik i Norrköping som ofta gör mig på gott humör, och det beror inte i första hand på varorna eller personalen utan på musiken de spelar. Det låter lite Elvis, lite Motown, och ibland kommer någon oväntad låt från 70-talet som jag glömt bort att jag kom ihåg.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Roligt. Trevligt. Inte den vanliga smeten, här har någon i personalen tänkt till lite. Säkert en gammal rockare.
Men efter att ha kikat lite närmare på det här med musik i butiker inser jag att så är det antagligen inte. Troligare har koncernens ledningsstab i Stockholm köpt den nya tjänsten Spotify business och valt en spellista med gamla soul- och rockgodingar. Och då är det nog inte så att man i ledningsstaben har suttit och snackat musik på fikarasten, insett att hela gänget gillar gammal bluesrock, high fivat varandra och utbrustit: Jamen det här måste vi ju lira i våra butiker!
Musikbeslutet har i stället varit helt affärsmässigt. Med rätt bakgrundsmusik ökar kundens betalningsvilja. Det finns studier som visar detta, de viktigaste av dem redovisade i rapporten ”Musikens effekter på konsumenternas beteende” av Sven-Olov Daunfeldt på HUI Research. Grovt sett gäller att tystnad är sämst för försäljningen, medan smarta musikval får folk att handla mer.
Det här är ju goda nyheter för handeln. Desto sämre för mig som konsument, eftersom jag blir manipulerad.
Det dumma med musiken i våra köpmiljöer är att man inte fattar att man blir påverkad, det märks ju inte när det sker. Musik strömmar ur högtalarna och får oss att vilja handla lite till, vare sig vi noterar den eller inte.
Och omvänt: Om jag flyr ut ur en klädbutik efter tio sekunder därför att musiken är outhärdligt hög muttrar jag att de just gick miste om femhundringen som fortfarande är kvar i min plånbok. Men förmodligen var det just det de ville. Som Daunfeldt skriver om en viss klädkedjas höga musikvolym: ”Syftet är att de konsumenter som inte tillhör målgruppen ska välja att inte gå in i deras butiker, alternativt gå ut fort.”
Man är en bricka i spelet hur man än gör.
Allt detta har musikindustrin fattat. Flera företag erbjuder nu tjänster för butikskedjor, matställen och andra som vill använda skräddarsydd musik för att öka försäljningen. Företaget Soundtrack Your Brand som ägs av Spotify säger det rakt ut:
”Customers are irrational. There’s no point in asking them why they decide to buy something. Welcome to the world of unconscious consumer behavior.” (Citat från deras sajt)
Förmodligen är det sant. Vi är irrationella. Jag tror att jag fattar vad jag håller på med när jag egentligen går runt och ägnar mig åt omedvetet konsumentbeteende. Och för den som vill hjälpa till att styra upp mig lite finns det alltså pengar att tjäna. Mina pengar.
Och dina. Julklapparna du köpte hade kanske inte varit desamma om varuhuset spelat andra låtar, eller – hisnande tanke – om det varit helt tyst.