I måndags utannonserades en stor företagssammanslagning: bananföretagen Chiquita och Fyffes går samman till ChiquitaFyffes, ett jätteföretag som kommer distribuera 16 miljarder bananer per år och ha 32 000 anställda, skriver The Guardian.
För den som likt undertecknad äter mycket bananer så kan det vara bra att hålla ögonen på hur sammanslagningen påverkar branschen. För det är en bransch i kris, där återförsäljarnas prispress och högre produktionskostnader, delvis på grund av oroväckande hög förekomst av smitta, håller kvar plantagearbetare och småskaliga farmare i fattigdom. I exempelvis Storbritannien är priset på bananer lägre nu än vad det var för tjugo år sedan, och bara 1–3 procent av slutpriset kommer plantagearbetarna tillhanda. Det är givetvis inte en hållbar situation.
Både Fyffes och Chiquita har begått väldokumenterade lagöverträdelser och övergrepp mot arbetare, vilket bland annat innefattat våld mot fackligt aktiva, och Chiquitas förehavanden i bland annat Honduras ligger bakom begreppet bananrepublik. Men båda företagen betraktas nuförtiden som mer samarbetsvilliga i fråga om arbetares rättigheter än de två andra stora aktörerna på marknaden, Dole och Del Monte. En tredjedel av Fyffes bananer är till exempel rättvisemärkta i Storbritannien, och Chiquita verkar ha ändrat sin inställning till fackföreningar.
Samtidigt rapporterar frivilligorganisationen Banana Link att många stora fruktbolag flyttar produktionen till länder med låga löner, långa arbetstider och svagt skydd för arbetare.
Bruket av bekämpningsmedel hänger dessutom samman med arbetsmiljön eftersom bananplockare exponeras direkt för gifterna på plantagerna. Vad detta kan leda till har vi sett i Fredrik Gerttens viktiga dokumentär Bananas!.
Förhoppningsvis kommer sammanslagningen inte innebära några försämringar för arbetarna på plantagerna, och kanske kan den stora aktör som ChiquitaFyffes blir bättre stå emot handelns prispress. Men vi konsumenter har förstås ett ansvar också. Vi måste visa att vi inte accepterar att köpa frukt som producerats på annat sätt än med rättvisa metoder. Och här verkar det råda en positiv trend.
Enligt Axfood ökade försäljningen av ekologiska bananer med 50–60 procent efter giftlarmet i augusti förra året, och försäljningen har hållit i sig. Även om orsaken till detta troligtvis har mer att göra med att konsumenterna oroar sig för sin egen hälsa så är det förstås en bra nyhet även för producenterna.
Med andra ord gäller samma uppmaning som alltid: Köp ekologiska och rättvisemärkta bananer – eller inga alls.
"Besprutade fulbananer. Förvaras oåtkomligt för barn" genial skylt på Coop i Genarp http://t.co/hHd5pGYh6Ppic.twitter.com/AjQ4bK4Fvk
— Matilda Andersson (@fiskberit)
February 27, 2014