Teleskopet, som var inställt mot Chi Sagittarii-systemen i stjärnbilden Skytten, fångade plötsligt upp en kraftig radiosignal som varade i 72 sekunder.
Den var 30 gånger starkare än det vanliga bruset från rymden. ”Wow!” skrev Jerry R. Ehman i marginalen på utskriften han granskade. Sedan dess har den kallats wow-signalen.
Händelsen gav hopp i en obesvarad fråga som länge förbryllat människan:
Finns intelligent liv på andra ställen i universum?
Jag tänker ofta på den där wow-signalen när det kommer till klimatkrisen.
Sedan 1950-talet har forskare observerat den skenande upphettningen av jordens atmosfär och hav. Generationer av trovärdiga forskare har sedan dess hittat något ännu mer anmärkningsvärt än en eventuell radiosignal från utomjordingar: olika resultat som enstämmigt visar att temperaturen på jorden blir högre och att det beror på mänsklig påverkan.
Klimatkrisen är århundradets scoop. Det är wow-signalernas wow-signal. En polyfon varningstuta av vetenskapliga studier. Ändå behandlas krisen fortsatt svalt av både makthavare och jordbor. Dessvärre även av oss medier som har i uppgift att sprida viktig information.
Klimatkris? Känns inte det lite extremsommaren 2018?
Fler och fler svenskar börjar ändå förstå det akuta läget och ställa krav på mediehusen. Sedan Skiftet-uppropet ”Klimatnytt i SVT och SR” publicerades har har nära 23 000 skrivit under för att få public service att börja prioritera vår tids ödesfråga.
23 000 vill se att ”Klimatnytt” ansluter till sport, kultur och ekonomi i anslutning till de vanliga nyhetssändningarna. Det är nästan två fulla Globen.
Svaret från public service? En pinsam tystnad.
Fem år har gått sedan uppropet startades. Samtidigt har IPCC:s rapporter blivit allt vassare i sina formuleringar: Om vi inte omedelbart minskar utsläppen av växthusgaser kommer vi inte klara 1,5 graders-målet. Vi måste vända kurvan nu.
Journalistikens jobb: Ifrågasättande intervjuer, gräv, berörande berättelser som får klimatfrågan att kännas mindre avlägsen och abstrakt.
Vi måste lyckas visa hur fossila bränslen påverkar klimatet och peka ut företagen som tjänar pengar på att släppa ut dem. Varför fortsätter vi låta svenska skattebetalare subventionera flygresor trots att det är mer bråttom än någonsin? Hur ska de ansvariga politikerna se till att vi når klimatmålen?
Istället låter UR reality-serien ”Klimatkampen” lära kändisar som Arja Saijonmaa att ”upcycla” en tavelram. Stekälskaren Claes Malmberg får dricka en köttfri smoothie.
Det var inte riktigt vad vi 23 000 undertecknare menade när vi krävde att public service skulle börja leva upp till sitt ansvar gentemot allmänheten i klimatfrågan.
När det kommer till granskande klimatjournalistik har Sveriges Radio åtminstone det utmärkta klimatmagasinet Klotet, som publiceras varje vecka. SVT? Ingenting. Inget återkommande fördjupande kunnigt magasin eller programformat.
Klimatet får plats i den vanliga nyhetsbevakningen, heter det. Men så blir det ju inte.
För fördjupande, kunnig och framför allt kontinuerlig grävande journalistik behövs en långsiktig blåslampa och en slot som inte kan skuffas undan för nyare krig och katastrofer.
Det går inte att dra någon annan slutsats än att SVT:s programledning inte tar klimatfrågan på allvar. Varför vill de skattefinansierade public service-kanalerna inte gå i täten för att laborera kring skarp klimatbevakning som motsvarar frågans akuta läge?
Vem om inte SVT skulle kunna göra en seriös bevakning som inte är beroende av vare sig snabba klick eller kommersiell bäring?
SVT borde gå i framkant med att visa att det krävs satsningar och kontinuerligt fokus för att föra ut opartisk klimatjournalistik till den breda massan. Det är skamligt att man slarvar bort den chansen.
Denna vecka har aktivistnätverket Extinction rebellion gjort en rad civila olydnadsaktioner på Stockholms gator i hopp om att få politikerna att agera. Jag och 23 000 andra önskar att public service började använda sina kompetenta, granskande, analyserande journalister för att bevaka klimatet.
Varje kropp, en wow-signal som tutar på för att bli hörd.
Nu är tiden för SVT att börja lyssna.