Nu säljs det nya bilar igen och myten i USA om att man genom skiffergas och skifferolja ska kunna hålla bensinpriserna nere, gör att många har börjat köpa stora bilar igen. Jag menar sådana som man har i fina filmer där man åker på oändliga tomma vägar och ut på landet och sen svänger man in framför ladan och går ut för att leva ett liv nära naturen.
Samtidigt vet alla – och då menar jag alla – bland bilindustrins beslutsfattare att det där är galet.
Oljan kommer bara att bli dyrare och bensinmotorns effektivitet kommer aldrig att kunna sjunka ner till de nivåer jorden klarar. Då får vi i så fall bilar som går i max 50 och accelererar som en cykel.
Och diesel är ju bara ett sätt att tillverka bensin (och vice versa). De görs ur samma källa. Tillverkar man en miljon liter bensin så slänger man inte råvaran utan dieseln kommer som ett brev på posten.
Bilindustrin har tre metoder att hantera produktionen och försäljningen i dag.
Dels lobbar man tillsammans med oljeindustrin för att förlänga, försena och minska varje försök att bromsa fossilbilen. Det sker genom ständiga angrepp på varje myndighet och parti jorden runt som försöker ställa krav på utsläpp eller användning. Det är billobbyn som har lyckats förlänga de smutsiga stora bilarna i EU med tio år genom att hota med minskad sysselsättning om man inte får fortsätta nästan som förr.
Det är ju ett ovanligt korkat argument. Bilindustrin skapar lika mycket jobb om den gör klimatvänligare bilar som när den gör förstörande.
Dels motarbetar man sina egna alternativa lösningar. Mest känd är elbilen som branschen förtalar och skadar så mycket den kan. De flesta producerar några få elbilar – oftast de minsta modellerna – och sen använder man kraften till att förklara hur hopplöst det är att köra dem då ”ingen” har ordnat snabbladdare. Menade man allvar med elbilen skulle självklart bilföretagen själva ha tvingat fram laddsystemen, det är ju knappast ont om bilmackar på jorden. Typiskt nog är den enda riktiga elbilen ur konsumentsynpunkt gjord av ett företag utanför bilbranschen – Tesla – men då kostar den också 750 000 vilket ju är absurt i sig. Tesla bygger också upp sin egen laddinfrastruktur på jorden. Absurt nog kan inte bilföretagen samarbeta om en sådan enkel sak som hur man ska ladda ett batteri.
Slutligen lägger man en massa kraft på utveckling av bilar som inte förändrar systemet eller den framtida affärsmodellen. I första hand är det bränslecellsbilar man hoppas på, alltså bilar där konsumenten är lika beroende av storindustrin för en typ av bränsle – vätgas – och där infrastrukturen och ekonomin ska kunna fortsätta ungefär som i dag. Det är därför Toyota – störst i världen – säger att bränslecellsbilar är deras framtid. Och det var därför de länge gjorde sina hybrider omöjliga att ladda för ägarna.
Jag har i andra artiklar berättat om elbilar som laddas under drift, elmotorvägar, om hur enkelt det är att ställa om systemet rent tekniskt om man bara vill. Det kan också handla om små saker. Alla lyktstolpar i en stad kan vara laddstationer. Det finns en svensk ”lyktstolpeladdare” som dessutom sänker energiförbrukningen för själva gatlyktan. Det borde varje kommun ha. Men bilarna är också i dag byggda så man hindrar ökad egenmakt över energin. En solcell på elbilen kan inte driva en bil, men den kan förlänga sträckan och dessutom kan elbilen stå och ladda sig själv hela dagarna. En bil går ju normalt bara en av dygnets 24 timmar. Resten av tiden står den still.
Men har vi tid? Ett av de största missförstånden runt bilar är att vi resonerar som om de på grund av sin enorma kostnad är livslånga investeringar som inte går att ändra på. Men så är det ju inte. Ett land byter bilpark på ungefär sju år. Det betyder att om man seriöst valde att byta bort bensinbilarna i alla stora städer skulle huvudproblemet vara löst på sju år.
Det är inte teknik eller pengar som hindrar.
Det är en konservativ politik från ägare som inte vill att något ska hota deras vinst.
Elbilar har nämligen två fördelar som inget gigantiskt bilmonopol gillar. För det första gör de ägaren fri från olje- och utsläppsindustrin. För det andra gör det att bilägaren (eller ägarna om man delar på bilen) kan göra sin energi själva för att driva bilen. Då får elbilen en faktiskt kostnad per mil på runt en krona livet ut.
Snacka konsumentvänligt.
Det är en generande politisk feghet från nästan alla partier där man inte utmanat.
Om två veckor ska jag till Gotland och bland annat diskutera elbilssatsningen på ön. (Gotland behöver egentligen inget annat än elbilar. Ön är så pass liten att räckvidden inte är ett problem. Bara laddningen.) I fem år har frågan diskuterats. Det ska bli kul att se om det äntligen tar fart.