BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Om du är det eller inte, det kommer de inte att kolla upp. Då kommer de ju förlora kunder. Så det är bara att surfa på, helt gratis och låta hatkommentarerna hagla. Företaget har ändå ryggen fri genom att toppa kampanjen med den oerhört motsägelsefulla hashtagen #hatahat. Allt är mycket förvirrande.
Eller, egentligen är allt väldigt enkelt. De ägnar sig åt ett numera alltmer förekommande pr-trick, nämligen att pränta in i potentiella kunders hjärnor att deras konsumtion är lika med aktivism. Telefonbolaget är inte ensamt om att ta till detta knep. Kampanjer fyllda med floskler om att du ”duger som du är” eller ”var snäll – gör någon glad” är ett gammalt reklamgrepp, men sociala medier har gjort det möjligt att lägga på ännu ett vedträ på denna sortens kommersiella mysbrasa. Våra flöden fylls av filmer där folk ”på stan”, givetvis helt ovetandes, utsätts för sociala experiment som resulterar i leenden och ömsinta överraskningar.
Någon lovas en makeover med sminkning, men när spegeln kommer fram har hen inte blivit sminkad alls. För du är fin som du är. Och förresten, köp den här yoghurten. Avsändarnas kommersiella budskap göms i fina paket som omvandlas till virala paket. Vi köper budskapet och delar vidare, men sållar bort att vi samtidigt köper en produkt och sprider en reklam. Klick klick och klirr klirr i företagets redan feta kassa.
”Capitalism is a hierarchal, patriarchal, system. It is a cancer that will never reform itself.”
– Simone de Beauvoir
Kapitalismens största smörjmedel är budskapet att du aldrig riktigt kommer att duga som du är. Därför blir vi så jävla positivt överraskade av reklam som hävdar att du visst gör det. Och det vet kapitalismen om. Det finns ingen revolution i kapitalismen, och det vet den också om. Men den har makten att få dig att tro det. Var inte dum i huvudet.
När kommer det virala klippet där ett stort företag agerar på något betydelsefullt, såsom vettiga arbetsförhållanden och drägliga löner?
I väntan på det kan vi fokusera på vad som verkligen kan ge effekt när det kommer till moraliska tankeställare. Upplysning, god journalistik och kultur är tre svinbra byggstenar till att få dig att agera och tänka efter. Ett exempel på det är SVT:s nya dramaserie #hashtag. En ungdomsserie som lyckas med konststycket att inte vara pinsam, utan speglar nätmobbningens effekter på ett autentiskt sätt med briljanta skådespelare, strålande regi och ett utmärkt manus, inspirerad av händelserna kring Instagramupploppen i Göteborg 2012. Jag ser gärna att den visas i varje högstadieklassrum med efterföljande diskussion.
Konsumtion är inte aktivism. Aktivism är att konsumera mindre. Ett mobilabonnemang kommer aldrig utplåna rasism och sexism på nätet. Ett mobilabonnemang ger dig inte mindre hat och mer kärlek, det ger dig mindre pengar och fler räkningar.