Hoppa till innehållet

Krönika

Rasmus Fleischer: Instagram, vad hände?

Rasmus Fleischer
Bild: Jenny Kane/TT/AP

ETC nyhetsmagasin

Flödet späds såklart ut av reklam. Men också av ”rekommenderade” poster från folk man aldrig valt att följa, aspirerande influencers som vill maximera sin räckvidd. Framför allt börjar det bli väldigt tydligt att Instagram vill få oss att sluta glo på stillbilder.

Det här är en krönika.
Det är skribenten och inte ETC nyhetsmagasin som står för åsikten.

Till en början byggdes Instagram kring ett kronologiskt flöde av stillbilder. Det blev en fristad för lite av den otvungna spontanitet som hade präglat Facebooks första år. Bilder på mat och barn och fest. Bekräftelser på att ens egna vardag försiggår samtidigt med andra människors.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på ETC nyhetsmagasin!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar från ETC Nyhetsmagasin en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månader för bara 29 kronor

Från
29 kr för 3 mån
Beställ här

Läs digitalt i tre månader för bara 29 kronor. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

Betala per år

Från

Teckna en årsprenumeration på ETC nyhetsmagasin.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser