Under två tillfällen har ungdomsförbundet MUF i protest delat ut hamburgare utanför skolor som haft en vegetarisk dag. Inför förra valet stod Moderaterna med stora plakat om förbifart Stockholm där det bland annat stod ”Jag <3 förbifarten”. Även diskussionen kring Bromma flygplats verkar ha rört upp känslorna lite extra. Tidigare har man inte sett moderater med stora plakat som organiserat rena aktioner, men i vissa frågor verkar de ha hittat vänsterns glöd. Det tråkiga är att den gemensamma nämnaren har varit en engagerad kamp mot miljön.
I förra och förrförra valrörelsen gjorde Moderaterna en valfråga av Förbifart Stockholm, och det var till och med en av ”Moderaternas viktigaste frågor”. De demonstrerade och betalade dyra reklampengar för att basunera ut att Stockholm kommer att stanna utan motorvägen. Förbifarten är en uselt utredd sexfilig motorvägstunnel på 52 kilometer. Finansieringen skulle räcka för en fyrfilig motorväg från Stockholm till Arjeplog, och projektet förväntas generera mer trafik och fler bilar samtidigt som de som åker kollektivt kommer att bli färre. Låter det dumt? Det är inte allt. Köerna som motorvägen försöker minska förväntas vara lika tunga femton år efter att vägen byggts klart. Huvudstaden skulle kunna gå före och satsa på lösningar som kan gynna hela landet, men istället slängs enorma summor bort på en utdaterad metod som bara kommer att gynna några få bilister under en begränsad tid. Det här är alltså en halvtaskig men svindyr förbättring av Stockholms bilköer i en tid där bilarna måste börja ta mindre plats och det kollektiva åkandet måste öka. Trots att kampanjen från början var ganska onödig, då även stora delar av vänstern varit för det galna bygget, är det alltså det här som får Moderaterna att gå till kamp.
Det finns däremot ännu större problem än förbifarten. Vårt köttätande övergöder haven, skövlar regnskogen och släpper ut enorma mängder växthusgaser. Vi har ingen chans alls att hålla oss till de utsläppsnivåerna som vi måste begränsa oss till om vi fortsätter äta så mycket kött som vi gör idag. Och då har jag inte ens tagit upp problemen med den sjuka köttindustrin eller att läkare varnat i åratal för att vi äter ohälsosamt mycket kött. Att MUF skulle, som de uttryckte det, ”stå upp för friheten” genom att dela ut kött på en vegetarisk dag är verkligen en spännande utvidgning av frihetsbegreppet. Tidigare har förtryck aldrig gällt de som blir serverade pannkaka i skolmatsalen.
Vi har stora slitningar i samhället, och trots att klimatfrågan borde få mycket större plats finns det många andra kritiska samhällsfrågor. Ingen av dem rör däremot en motorväg, en flygplats eller att alla måltider borde innehålla kött.
Efter att de rödgrönas budget föll har skillnaderna mellan de två blocken uppmärksammats. 660 miljoner mindre kommer nu att gå till skydd av värdefull natur, en halv miljard mindre läggs på klimatbistånd, miljödepartementet får skära ner på 1,5 miljard och trafikverket tappar 1,2 miljarder som öronmärkts för att få tågen att gå i tid. Det är några exempel, och då var ändå många ur miljörörelsen besvikna på den rödgröna budgeten. I praktiskt taget alla miljögranskningar av partier förra valet hamnade Moderaterna i botten tillsammans med Sverigedemokraterna.
Inför det nya valet har det senaste modeordet inom politiken visat sig vara ”ansvar”. Det är ett laddat ord som går hand i hand med klimatfrågan, och alla partiledare borde andas mer av det. Kinberg Batra har däremot ett extra stort ansvar att ta för hur hennes parti hittills hånat en vettig miljöpolitik.