Under 10-talet populariserades modeestetiken ”idealiserat landsbygdsliv” bland unga på sociala medier, för att 2018 få namnet ”cottagecore” på Tumblr. En livsstil vars estetik enkelt kan sammanfattas som en romantisering av naturen, knasoriginell klädsel och mormors-inredning.
Ingår gör aktiviteter som att sylta, brodera eller att skriva fysiska brev iförd ett huckle.
Efter en pandemi med hemarbete (som visade att många av oss absolut inte måste jobba från kontor) och skenande stugpriser var det så dags för en svensk subgengre och poster boy till cottagecore.
Enter: Pettson. En gubbe som förvisso bor själv, pratar med sin katt och har mucklor i väggarna (psykos?), men som utan tvekan lever i en ultrapittoresk idyll bland röda stugor, höns och hagar.
Pettson förkroppsligar den svenska folksjälen i sin kombination av folkskygghet, hygglighet och gör det själv-anda. Men han är också en efterlängtad motvikt till konsumtionssamhället och de många tillrättalagt stylade hem som annars syns i våra flöden.
I ett hygge-test mellan Pettson och Bianca Ingrosso vinner den tidigare promenadseger.
Redan i april började ”Pettsoncore”-trenden puttra på svenska Twitter. Då delade användaren @HerrHusis en bild på Pettson och Findus, med texten ”det perfekta livet existerar in..”
Mitt i tanken kom han på: Där var den ju. Drömmen! Pettson materialiserade den.
Tweeten fick tusentals likes och kommentarer som ”tårögd”, ”Folkhemmet”, ”helvete vilken harmoni”.
I veckorna har trenden fått ny fart i sociala medier när användaren @prof_kalkyl skrev ”Get rich and get off the grid” intill ett Pettson-collage. Signaturen @pinsamtystnad valde istället att sammanfatta klädstilen i ett klassiskt ”Steal his look”-plock. Ralph Lauren manchesterväst: 4 800 SEK. Vivienne Westwood vintage-hatt: 3 100 SEK.
Inlägget bekräftade trenden samtidigt som den effektivt påminde om vem som troligen kommer att både plocka upp och förstöra det fina med Pettson: De förhatliga hipster-lantisarna.
Det är exakt som när influencerparet Brita och Kalle Zackari gjorde lifestyle-bonde till ett ideal i SVT-programmet ”Hjälp, vi har köpt en bondgård”. När en vän nyligen gick på husvisning sa mäklaren att ”Brita och Kalle Zackari-effekten” märktes tydligt i budgivningarna på mindre bondgårdar i Sörmland.
Det mer självförsörjande livet har absolut en koppling till en ny grön våg. Men framförallt har lantligheten blivit en estetik. Och inte sällan en skitdyr sådan.
Har Pettson injicerat en osund inredningshets hos alla oss som växt upp med böckerna? Kan andra barnböcker skapa orimliga förväntningar på bostadsmarknaden hos våra arma barn?
Det återstår att se.
Gud hjälpe i så fall den som börjar läsa Pippi Långstrump (villa med otroliga trägolv), Emil i Lönnerberga (gård med bodar som gjorda för prepping) och Alfons Åberg (troligen förstahandskontrakt i hyresrätt).
Eller som en användare på Twitter sammanfattade sin känsla efter att ha sett ett Pettsoncore-kollage: ”SLUTA PÅMINNA MIG OM MIN HEMSKA EXISTENS AAAAAAAAHHHHH”.
Ett rop på hjälp från en bisarr bostadsmarknad där alla fortsätter att drömma om en överprisad lada.