Det spökar på nätet. Det spökar på stadens gator. Överallt där plattformsekonomin breder ut sig följer spöken i dess släptåg.
För bara fem–sju år sedan fick vi lära oss ordet ”ghosting”.
Det syftar alltså på att man bryter kontakten med någon och slutar svara på chatt. Personen på andra sidan väljer alltså att förvandla sig till ett spöke.
Från en början användes ordet mest om Tinder och andra nätdejtingappar, men sedan spred det sig. Snart sagt alla som distansarbetat på senare år har nog även erfarenhet av att både ghosta och bli ghostad. Kanske även av den halvmesyr som enligt Urban Dictionary kallas ”soft ghosting”. Det är när ens chattpartner i stället för att svara på ens meddelanden nöjer sig med att lajka dem, en möjlighet som Facebooks Messenger införde för fem år sedan.
Numera skvallrar nästan alla chatt-appar när ens meddelande blivit ”sett av” motparten. Dock kan man aldrig vara helt säker på om textraden eller storyn på Instagram blivit läst av mänskliga ögon eller bara strålat ut i tomma intet från en skärm i handen på någon som somnat.
Parallellt med att dessa spökerier tagit plats i vårt vardagsumgänge, har andra plattformsföretag etablerat helt nya spökerier. En ”spökrestaurang” släpper inte in några gäster, utan lagar bara mat för utkörning av lågavlönade gigarbetare. Men för kunden som klickar hem maten i en app ska det gärna ändå se ut som att det fanns en riktig restaurang, med dukar och tända ljus. Nog finns det något kusligt i detta lurendrejeri.
Senaste spökeriet tar dock priset. En brittisk utkörningsfirma söker nu ”ghost riders”. Vilket innebär mopedbud som ska köra runt i staden med tomma väskor, utan någonting att leverera. Poängen är bara att firmans logotyp ska synas i stadsbilden.
Inte helt olikt det som nu blivit känt som ”spökflygningar”. Alltså att flygbolag låter tomma plan bränna genom luften – för om de stannar på marken kan ett annat bolag sno åt sig starttiden.
Jag är säker på att 2022 kommer lära oss ett gäng nya ord som alla börjar på spök-. •