I de sista minuterna av ett tidstypiskt samtal om gängkriminalitet delar de med sig av sina tankar om lösningar.
Jens Lapidus säger: ”Säg den ensamstående morsa som kan ta hand om åtta ungar, det kan ingen ensamstående mamma, vi måste få ner barnantalet i de här familjerna.”
Lady Gagas klänning jag sett framför mig var en del av ett större arbete som Lucia Cuba gjorde kring tvångssteriliseringarna som genomfördes under Alberto Fujumoris presidentperiod (1996–2000) i Peru. 300 000 fattiga, mestadels urfolkskvinnor, drabbades.
”Vi” måste få ner barnantalet i de här familjerna. Orden dröjde sig kvar.
I Sverige tvångssteriliserades många kvinnor, unga, fattiga som ansågs vara ”promiskuösa” och ”tattare” mellan 1934–1941, och även därefter men i mindre utsträcknig. Att peka ut vissa kvinnor, vissa kroppar som ”olämpliga” att vara mammor är inget nytt. Det var en bärande del av kolonialismen och hade en våldsam påverkan på många svarta och bruna kvinnor i kolonialländerna och på invandrarna därifrån. Som Stefan Jonsson skriver i ”Andra platser”:
”Enligt en förhärskande vit stereotyp är den svarta kvinnan en sensuell varelse som inte kan kontrollera sin sexualitet.”
SVT-journalisten Diamant Salihu säger: ”Vi ser att många av de här barnen som hamnar i kriminalitet kommer från familjer där det är 7–8 syskon med ensamstående mammor, och det råkar vara en viss etnisk grupp dessutom i ett område, då måste vi kunna prata om det.”
I den fullsatta salen på över 1 000 personerna är många kvinnor över 50, de som bär upp svenskt kulturliv. Vad de kan om svensk förortsdebatt vet jag inte, själv har jag varit en del av den i över 20 år och vet att Salihu och Lapidus pratar om somaliska kvinnor. Fattiga kvinnor, många traumatiserade av krig och svåra flyktvägar, i Sverige stigmatiserade, omgärdade av fördomar, med stora svårigheter att ta sig in på arbetsmarknaden.
En kvinna kan inte ta hand om åtta barn. Själv har jag fött tre, och det är något speciellt med att se två framgångsrika män tala om för mig hur många barn de tror att jag skulle ”klara av” att ta hand om. Att ”få ner barnafödandet” är ett politiskt förslag med historiska rötter som måste debatteras. De som pekas ut måste få komma till tals. Somaliska kvinnor kommer från ett land där könsstympning tillämpats för att ”tämja” deras sexualitet. Nu lever de i ett land där deras ”fertilitet” debatteras kopplat till gängkriminalitet. De har inte tagits ifrån sin livmoder men det är som att någon skurit av dem stämbanden. •
För övrigt önskar jag alla mina muslimska vänner en välsignad Ramadan