Det finns både kvinnor och män som tycker att det här förslaget är dåligt eller åtminstone problematiskt. Kanske tror de att ”de andra” kvinnorna är förtryckta av ”sina” män. Att de vill men inte får bada samtidigt som det finns män i badhuset.
Om vi bara ser på förslaget utifrån detta uttjatade men alltid lika närvarande ”vi och dom-tänkandet” är det lätt att se det som problematiskt. Vi vill ju inte bidra till kvinnors ofrihet.
Jag känner igen detta förenklade sätt att ta sig rätten att definiera vad andra människor gör frivilligt och ofrivilligt från min egen tonårstid. Som ung och nyfrälst feminist hade jag ett behov av att fjärma mig från den värld av foundation, hårinpackningar och rakhyvlar (särskilt utformade för kvinnor) som jag nyss hade lämnat. Jag var inte längre som ”de andra tjejerna”. Som dem som sminkade sig och rakade benen. Jag var fri och självständig och de var bara slavar under förtryckande skönhetsmyter.
Det finns naturligtvis en skillnad här när det gäller varifrån rätten att definiera ”de andra” formuleras. I det senare exemplet handlar det om en ung person som gör upp med samhällets normer medan många av dem som är skeptiska till särskilda öppettider för kvinnor är det utifrån en norm där det anses vara det mest naturliga att män och kvinnor badar på samma tider. Där människor med andra erfarenheter, perspektiv och övertygelser har kommit och efterlyst nya normer.
Men i båda fallen finns en tendens av att tro sig veta vad som är bäst för andra. Kanske är det en syn på friheten som universell. Att vi tror att just det som gör oss själva fria är lika befriande för alla andra.
I dag är jag mer försiktig med att definiera andra människor som förtryckta. Jag vet att både mina egna och dina val sker i ett samspel mellan vårt eget självbestämmande och vår kulturella kontext. Och det är mitt i detta samspel vi väljer att sminka oss, vaxa benen, bära hijab eller bada på särskilda tider för kvinnor.
Och om badhuset skulle ha särskilda öppettider för enbart kvinnor skulle det inte betyda att någon stängdes ute. Tvärtom, det betyder att fler kan delta. För många kvinnor skulle det innebära en ökad frihet. Och det innebär en större valfrihet för alla kvinnor. Många, om än inte alla, kvinnor har nog ibland känt ett behov av ett rum där vi inte behöver förhålla oss till mäns blickar. Medan andra vill ha friheten att kunna bada tillsammans med familj och vänner som är män eller pojkar. Och särskilda öppettider skulle på intet sätt beröva oss den möjligheten.
På Loka Brunn i Hällefors kommun finns det särskilda öppettider då barn får bada, övrig tid råder 16-årsgräns. Detta kritiseras eller problematiseras sällan. Ingen säger: ”Vuxna anpassar sig till barnens förtryck, de kan inte ens bada tillsammans.” Jag tror att det är jätteskönt att kunna besöka ett spa utan att behöva förhålla sig till barn runt omkring. Och jag tror att det kan vara jättefint att kunna besöka samma spa tillsammans med sina barn. Med särskilda öppettider som ser till olika behov kan fler delta. Jag tror att nyckeln till frihet ligger i att se att vi människor är olika, att vi har olika behov och att frihet betyder olika saker för oss.
Jag tror att medborgarförslaget om särskilda öppettider på badhuset i Lindesberg innebär en ökad frihet för fler samhällsmedborgare och jag hoppas att det kommer att bli verklighet inom en snar framtid.