Förkortningen incel (involuntary celibate) skapades ironiskt nog först av en kvinna men som vi tyvärr kommit att erfara har identiteten kapats av män som anser sig berövade sin okränkbara rätt till sex med kvinnor. Män som förenas i sin bitterhet och sitt kvinnohat och har identifierats som ett ökande inhemskt terrorhot av Secret service i USA.
Inte så konstigt då att de heterokvinnor som lever ensamma men snarare gör en feministisk analys av sin situation vill distansera sig från incel-terrorn. Och så kom det sig att vår femcel såg dagens ljus i 00-talets Yahoo-grupper. Där utbytte de erfarenheter av att leva i kroppar som av samhället uppfattades som så fula att det gjorde det omöjligt för dem att få en pojkvän, eller ens en dejt.
På r/Trufemcels, det mest kända femcel-forumet under tiotalet, träffades de som tröttnat på lögnerna om att man är fin som man är, att det är insidan som räknas och att det finns någon för alla. Tillsammans pratade de om att ta ”det rosa pillret” och se världen för vad den är: patriarkal, misogyn och utseendefixerad.
År 2020 var r/Trufemcels ett av cirka 2 000 forum som raderades från Reddit på grund av nya regler och numera verkar den gamla tidens femcels vara en splittrad grupp, även om några av dem fortfarande umgås på sajten The pink pill.
Själva begreppet femcel däremot lever och frodas som aldrig förr sedan det nyligen kidnappades av mainstream-internet. Nu växer hashtagen femcel både på Twitter och Instagram och har över 250 miljoner visningar på Tiktok. Brittiska Metro har utnämnt 2022 till ”The year of the femcel”
Men i amerikanska tidskriften The Atlantic kallar den före detta Trufemcels-medlemmen Amanda utveckligen för en slags kulturell appropriering. För det populariserade femcel-skapet anno 2022 har inte mycket med tiotalets femcels att göra. För yngre femcels är konceptet mer en estetik än en identitet och det handlar mindre om bristen på ligg än att hylla en slags generell anti-kultur för tjejer.
En Tiktok-femcel har attitydproblem och är deprimerad. Hon städar inte och hon är manipulativ och lat utan att be om ursäkt för det – tvärtom, hon romantiserar det. Tiktok-femcelen postar en bild på en pistolmynning med texten ”Jag såg den där fimpen på trottoaren först, bitch”. En postironisk och lite roligare lillasyster till Sad girls-kulturen, kan man säga.
Postironisk, därför att ingen har utsatts för så dubbla budskap som tjejerna i Generation Z, de som föddes kring millennieskiftet. Alla vuxna är feminister, men på sociala medier står kvinnors värde i direkt relation till deras utseende. Och det är Kim Kardashian som är världens mäktigaste influencer, inte Malala.
Politiker talar sig varma om vikten av jämställda löner men fortfarande anses den romantiska kärleken vara en av de viktigaste byggstenarna, om inte den viktigaste, för ett lyckat och lyckligt liv – framför allt för kvinnor. Och medan en hög lön och ett attraktivt jobb kan vara en fördel på dejtingmarknaden för män, så är kvinnor fortfarande långt mer beroende av sitt utseende för att lyckas.
Inte ens i dokusåpa-hiten ”Love is Blind”, som går ut på att par ska bli kära i varandras personligheter och får se varandra först efter frieriet, är någon av de utvalda deltagarna annat än svinsnygga, eller åtminstone långt över medel. Hyckleriet är gränslöst.
Dagens femceltrend är ett svar på Instagrams söta, sunda flickideal, dess hemmafruar, inredare och momfluencers. Men kanske lika mycket på de så kallade kroppspositivisterna. Nej, det räcker inte att ”känna sig snygg” – tänk om själva målet inte ens behöver vara att uppfattas som snygg, ens av sig själv? Sjuka tanke.
Som medievetaren Jilly Boyce Kay säger i The Atlantic så riskerar vissa av den äldre skolans femcels som hänger på forum som The pink pill att drunkna i sin deppighet. Men för dem som inte gör det – kan det vara så att de knäckt koden till lycka, värdighet och mening på sina egna villkor genom att ägna sig åt något annat än sitt utseende och fokusera på andra områden i livet? Tills dess har Generation Z åtminstone hittat ett ord för sitt motstånd.