Krönika
Rasmus Fleischer: Facebook gillar när vi stänger in oss
ETC nyhetsmagasin
Logiken är lätt att begripa. Företag som vill sälja vår uppmärksamhet har intresse av att hålla oss kvar i flödet och varje länk representerar ett hotande användarläckage.
Det är skribenten och inte ETC nyhetsmagasin som står för åsikten.
Rasmus Fleischer
Text
”Länk i kommentarerna.” Om du har Facebook så känner du igen den frasen, liksom den här: ”Bild för uppmärksamhet.” De är uttryck för anpassning till de algoritmer som styr vilka inlägg som faktiskt blir sedda av andra användare.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på ETC nyhetsmagasin!
Om du redan är det
loggar du in här
.
Prova en vecka utan kostnad
Lås upp alla låsta artiklar från ETC Nyhetsmagasin en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.
3 mån för bara 29 kr
Starta året med ETC nyhetsmagasin - läs i hela tre månader för bara 29 kr. Ingen bindningstid.
Rasmus Fleischer
Text