Instagrams chef lyckades verkligen slå huvudet på spiken när han nyligen jämförde sociala medier med bilar, även om jämförelsen inte alls landade på det sätt han hade tänkt sig.
Bakgrunden är att en forskningsstudie påvisat att Instagram får en stor mängd tonårstjejer att bli missnöjda med sina egna kroppar och må psykiskt dåligt. Studien gjordes av forskare på Facebook, som äger Instagram. Företagets chefer har känt till den. Men när de utfrågats av politiker har de tvärtom ljugit och påstått att forskningen bevisar att sociala medier förbättrar ungdomars psykiska hälsa.
Lägg till detta en annan ny studie – även den inifrån Facebook – som visar vilken aktiv roll som företaget har spelat i att driva folk in i den högerextrema konspirationssekten QAnon. Två tredjedelar av de som gått med i QAnon-grupper har inte gjort det på eget bevåg, utan för att Facebooks algoritmer har presenterat dem som förslag.
Sådant är att likna vid bilolyckor, förklarade då Instagrams chef Adam Mosseri i en podd. Folk dör visserligen, ”men på det stora hela skapar bilar mer värde i världen än vad de förstör”.
Många har redan påpekat att jämförelsen haltar. Konstruktionen av bilar är hårt reglerad och trafikregler är en självklarhet överallt i världen. Motsvarande regleringar saknas för de sociala medierna. När amerikanska nätkritiker argumenterar så, är det med målet att Facebook ska bli en samhällsnyttig verksamhet på samma sätt som de menar att bilismen är samhällsnyttig. Men bilismen är inte samhällsnyttig. Visst, för många människor är bilen en nödvändighet eftersom vårt samhälle sedan länge har konstruerats för bilar snarare än för människor. Bil- och oljeindustrin har tjänat enormt på detta. De sociala och ekologiska kostnaderna vältras över på oss alla.
På liknade sätt är det med de sociala medierna. Dessa har blivit en nödvändighet för många av oss. Men vårt vardagliga nät är inte byggt för oss, utan för att dra in pengar åt aktieägare. Precis som våra städer, som är byggda för bilism.
Den här artikeln kommer från ETC nyhetsmagasin
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.