Hallå!
Hur svårt ska det vara att förstå att allt behövs.
Vi människor står inför vår största utmaning, allt fossilt ska bytas bort på några få år och det betyder att ingen sten är för liten att vända på i jakten på snabba lösningar.
För medan förnybar transportdebatt slår varandra i huvudet, skrattar Statoil och Exxon och investerar ytterligare några tusen miljarder på att ta upp ännu mer olja att pumpa in i törstiga bilar som bara använder en liten del av energin för att frakta oss. (Allt det andra blir värme för kråkorna.) Och så skapar man utsläpp förstås.
Jag är själv elbilsförespråkare. Det beror på att elnätet redan finns över hela landet, att övergå till eldrift betyder en snabbare omställning än vätgas eller metanol när det gäller produktion och infrastruktur. Vätgasmackar tar lång tid att skapa jämfört med snabbladdare för elbilar.
Men det finns en annan aspekt av eldrift som jag tycker är ännu mer intressant. Om människor har elbilar kan de göra sin ”bensin” själva genom att producera egen el. Det blir alltså miljoner små lokala elproducenter som blir framtidens ersättning av oljebolagen och dess mackar. Makten över transportenergin blir lokal och del i en egenmakt.
Jag har svårt att se det med vätgas eller andra bränslen.
Men, säger då vän av cykel (jo, jag cyklar också): En elbil är kanske ren om den drivs av solel, men hur är det med produktionen av elbilar? Är inte det ett gigantiskt växthusgasskapande förstörelseprojekt.
Kan vi verkligen ersätta miljoner bensinbilar med elbilar och samtidigt minska utsläppen.
Det är nu man får ta fram räknestickan. (En parantes för de yngre: räknesticka är ett verktyg för att räkna stora och små tal som fanns innan fickkalkylatorn som även den var en räknemaskin som fanns innan mobilen.)
Volkswagen gjorde nyligen en studie i hur mycket koldioxid deras storsäljare Golf 1.6 har. Det visar sig att en procent av utsläppen kommer från att skrota och återanvända bilen. 22 procent kommer från att bygga bilen. Resten kommer från bränslet.
Det vill säga nästan fyra femtedelar av en bils livscykel blir direkt klimatvänlig om Golf istället är en elbil. (Jo, de finns som elbilar idag.)
Men det stannar inte där. Om bilen produceras i fabriker som i sin tur drivs av förnybar energi minskar produktionens utsläpp också. Och så kan man gå vidare i led efter led. Vid varje produktionsprocess och transport kan förnybar energi göra bilen renare för att den tillslut ska vara klimatsmart på riktigt.
Poängen är att producera ren energi hela vägen.
Går det?
Javisst. Sol, vind och vatten kan ge mer energi än mänskligheten någonsin kommer att konsumera.
Eltransporter kommer komma. Elbilar kan laddas under drift, Trafikverket upphandlar just nu fyra olika lösningar för en provbana. Tesla visar att en elbil kan gå 50 mil på en laddning. Ja, den är löjligt dyr, men det är en vätgasbil idag också. Lithiumbatterier kan bli en bristvara men det finns faktiskt möjlighet att bygga lika bra batterier i kol idag. Och utvecklingen stannar inte. Men det kommer ta lång tid så länge bilindustrin och oljebolagen får styra utvecklingen.
Jo, jag tror också vi kommer ha betydligt färre bilar i framtiden. Vi kommer kanske ha kvartersbilar som vi lånar av varandra istället för en bil per bostad. Vi kommer cykla och åka tåg och vi kommer flyga med solel på vingarna och alger i tanken. Kanske vätgas driver lastbilarna. Kanske jordbrukets traktorer går på egenproducerad biogas?
Min poäng är att det stora problemet inte är teknik och möjligheter.
Utan politik och kapital som tjänar mer på att förhala det nödvändiga. Ett år till. Och sedan ett år till.
Så därför sätter jag mig nu i elbilen på väg till nästa föreläsning. Och jag har laddat med egen el.
Det är – i grunden – en politisk handling.