Därför ersätts återbäringen med ”poäng”. Det började den 1 oktober. Jag drar Medmera-kortet genom läsaren och får ingen som helst info om något. Bara att något har registrerats.
Det här är exakt samma digitala flöde, samma kostnad för Coop som om man skulle visa värdet i kronor och ören. Men nu är det alltså ”poäng”.
Varför?
Coop försöker lura mig.
Jag frågar expediten vad dessa poäng nu kan användas till. Han vet inte. Bara att jag måste ladda ner en app för att se det.
– Men kan jag betala med poängen?
– Ja, det ska du nog kunna, men jag vet inte hur. Du får kolla på appen.
– Men om jag inte har någon smartphone då?
– Jag vet inte… jo, det finns på webben också.
– Men du vet inte vad som finns?
– Nja, jag är ledsen, det är nytt det här för mig med.
Coop genomför sin största omgörning och tar bort det som skiljt dem mest från Ica – återbäringen – och organisationen glömmer informera personalen om vad som gäller.
Ja, ja.
Det Coop gjort är att man tagit bort ett system av återbäring och ersatt med ett system av poäng där miljoner kunder kommer förlora pengar.
För hela lönsamheten med det nya systemet handlar om
att du inte kommer att utnyttja dina poäng fullt ut, du kommer tappa bort tusentals poäng som du aldrig överhuvudtaget ser.
Och borttappade poäng går till Anders.
Naturligtvis försöker man nu presentera poäng som en bättre och smartare sak för medlemmarna. Det är ren lögn. Hela idén är att minska kostnaderna, poängen ska upplevas som något positivt, men vara mycket billigare än att betala tillbaka pengar.
Coop gör samma sak som SJ eller flygbolag eller banker eller huvudkonkurrenten Ica. Man ger bort luft, poäng, som du sedan tror du får som gåva när du i själva verket betalat allt med borttagen återbäring.
Samtidigt är det viktigt för Coop att jag drar mitt Medmera-kort genom läsaren. Registrering ger makt. Poäng ger Coop möjlighet att göra reklamkampanjer direkt till mig. Man kan ge rabatt på varor som sålt dåligt eller där man fått speciella avtal med pressade underleverantörer.
Man kan verka generös genom att plötsligt bjuda på extra mycket ”poäng” i någon kampanj.
Och man kan genom all information som lagras när jag drar kortet börja hantera mig som en kund (och inte som en medlem) precis så som Amazon kollar allt jag läser i Kindle och styr bokutgivningen som erbjuds mig utifrån sina algoritmer.
Jag har inget emot digitala system. Jag tror på genomskinlighet och öppenhet. Men det ska vara åt båda håll. Om Coop vet vad jag köper vill jag också via det digitala flödet kunna styra Coop. Det digitala kortet ger möjlighet till direktdemokrati, kanske vi ska rösta om vilka varor vi vill rabattera denna vecka? Eller ännu bättre, utnyttja ägandet till att enklare rösta och styra över företagets drift.
Kanske rösta bort Anders.
Det vore en fin poäng det.