I och med att Veckorevyn och TV4 gått samman och börjat tv-sända Fröken Sverige, ett jippo som varit del av folksjälen sedan 1949, blev tävlingen mer populär än någonsin. Ytterst få förfärades av lättklädda damer som skulle poängsättas. Fröken Sverige var tvärtom ”en harmlös tävling som gav unga tjejer en chans att bli kända”.
Strömstedt jobbade på TV4 redan under den här tiden och minns att hennes arbetsgivare öppet försökte locka tittare med snygga tjejer. Medan Veckorevyn tvekade om det verkligen var tidsenligt med baddräktsmomentet, ställde TV4 som krav att baddräkterna skulle vara med, för att skapa ”drag i tävlingen”.
Men det var inte bara skönhetsgalans arrangörer som stod för att vilja profitera på samtidens sexism. Fröken Sverige var en årlig tradition, lite som Mello, och till och med Folkhälsomyndigheten satt i juryn. De sponsrade tävlingen, för att vinnaren skulle propagera emot rökning, som det hette.
När populariteten var som störst satt 2,5 miljoner tittare bänkade för att se långa brunbrända ben, insmorda i babyolja.
Programledaren Malin Olsson (”Vem bor här?”) vann tävlingen 2001, som 18-åring, och berättar för SVT Edits reportrar att hon tycker det är jobbigt att ha en bakgrund som skönhetsmiss. När hon får reda på att reportrarna själva är födda 1994 drar hon en djup suck.
”Alltså, ni fattar ju inte ens vad det här är för någonting… Det är svårt att riktigt förstå hur samtiden såg ut då… Man får inte glömma bort att det här var normaliserat då, man kan inte lägga den skulden på oss som var med.”
Närå, Malin Olsson, ingen skugga ska falla på den enskilde.
Jag var själv 18 år, när du vann tävlingen, och minns samtidens hänsynslösa normer. Tjejtidningarna skrev skamlöst om kända kvinnors kroppsliga ”brister” och drog sig inte för att använda ord som ”äcklig” om namngivna personer.
Däremot undrar jag om det här är problem som verkligen förpassats till Fröken Sverige-eran.
Traditionella medier har gjort sin läxa och fått sina baskunskaper i jämställdhet. Kvinnors kroppar avhandlas inte längre i tidningsspalter. Däremot på sociala medier.
På TikTok twerkar unga tjejer och bedöms senare av manliga influencers på Youtube. Sajten Only fans, där framför allt yngre tjejer kan tjäna pengar på att visa upp sig lättklädda, eller spritt språngande, växer och skönhetsingrepp är idag mer vanligt än vad det var på 90-talet. På en oreglerad marknad till på köpet.
Under ett av de sista åren då Fröken Sverige sändes i tv gjordes en kupp av två unga performanceartister, som stormade scenen och höll upp en banderoll med slagordet ”gubbslem”. En känslofylld debatt följde och de som upprördes av kuppen menade att det var ”ofeministiskt” av tjejerna ”att ta rampluset” från andra tjejer.
Kalla mig konspiratorisk, men liknar inte det den debatt som förs idag, om att man inte ska kritisera stereotypt kvinnligt mode, eller skönhetsingrepp, eftersom det ”skambelägger andra kvinnor”?
”Tiden dödade Fröken Sverige”, slår en av de medverkande i Edits serie fast. Men frågan är om skönhetsidealen inte bara bytt plattform, från Veckorevyn och TV4 till TikTok och Only fans? Lever inte dagens unga tjejer under än mer stress över sina utseenden?
Det som lätt kan begäras av män, i form av nakenbilder som senare – dessutom –kan användas i utpressande syfte, i nätets gränslösa rymd, känns snarare som en intensifiering av de problem vi så gärna vill lägga i graven.
Jag tror min själ att det är dags för en sociala medier-version av gubbslem-kuppen!