Man vill klå upp den förbannade kulturmannen Vilgot Sjöman efter att ha sett ”Lena”. Hur regissören inte kunde låta bli att kommentera hennes kropp. Vägde hon under 50 var hon fin – en viktmobbning som fick den 20-åriga skådespelaren att hamna på sjukhus efter vansinniga svältkurer, samtliga innehållande vin. Om bantningen som eskalerade i missbruk har det skrivits spaltmeter.
Men det har skrivits alldeles för lite om hur Vilgot Sjöman åkte snålskjuts på Lena Nymans hjärna i arbetet med ”Jag är nyfiken”-filmerna. Och om det faktum att miljonerna som filmerna spelade in nästan uteslutande hamnade i hans fickor.
”Vilgot vill att jag ska skriva ner alla möjliga episoder som har hänt mig och skicka till honom.
Allt möjligt som jag redan har berättat, och mer som jag kan hitta i mina dagböcker.” skrev Lena Nyman i sin dagbok perioden före inspelningarna.
Hon blev tidigt förälskad i den nästan dubbelt så gamle regissören, som inte var sen att dra nytta av sin maktposition. När Vilgot Sjöman så småningom började fila på ”Nyfiken”-sviten hade han en idé – och den idén var Lena Nyman, sammanfattar en av intervjupersonerna i filmen.
Sjöman ville göra något annorlunda, nytt och ungt. Allt detta var hon, den självlysande Lena Nyman.
”Tror du att Sverige är ett klassamhälle”?
Med svårslagen karisma dundrade Lena Nyman i ”Jag är nyfiken – gul” (1968) runt på stan med envisa frågor om klass och kvinnor. Det var hennes tankar.
”Det är hon som skapar”, säger fotografen i efterhand. Lena Nyman var och bar filmen.
Filmen ”I am curious yellow” blev extremt framgångsrik i USA, slog biljettrekord i kategorin konstfilm sin första helg och spelade bara där totalt in 187 miljoner kronor.
Resultatet: Vilgot Sjöman blev miljonär. Han stod ju som både manusförfattare och regissör.
Själv var den 25-åriga Lena Nyman pank.
”Om man hade tagit en procent.... en liten procent...” sa hon senare i en intervju.
Tyvärr finns det kopplingar mellan relationen hos Vilgot Sjöman och Lena Nyman och den mellan Ingmar Bergman och Liv Ullman. Och inte bara det faktum att de var älskare som också gjorde film ihop.
”När jag såg manuset, kände jag inte igen det, men när jag läste det insåg jag att det var något jag hade skrivit flera år tidigare när jag och Ingmar levde ihop. Jag läste vad jag kände om kärlek. Jag sa ingenting, men ja, det sårade mig.” säger Liv Ullman i en ny intervju med Vulture, med anledning av nyadaptionen av ”Scener ur ett äktenskap”.
Även hon fick alltså sina tankar norpade.
Hur mycket ska en konstnär få använda av andras tankar och liv? Frågan är inte enkel, i alla fall inte när det kommer till moral. Konstnärens frihet är och ska vara stor. Ibland svider det för den vars liv bakas in i verket.
Det går inte säga annat än att Ingmar Bergman förvandlade sin och Liv Ullmans äktenskapskris till storslagen tv-konst. Vilgot Sjöman satte Lena Nyman i centrum i filmer som blev banbrytande.
Det går inte heller att säga annat än att branschen dominerats av sexism, och att det funnits orättvisa måttstockar för vem som klassats som geni, eller ens konstnär.
”Bilden av Lena Nyman är att hon bara råkade vara underbar”, konstaterade Annika Persson, författare till Lena Nyman-biografin ”Jag vill ju bara vara fri”.
”Det är ju inte klokt, ofattbart va” sa Lena Nyman om orättvisan i att hon aldrig fick ta ekonomisk del av succén som aldrig skulle kunnat skapas utan henne.
Bara en liten procent.