Krönika
Myra Åhbeck Öhrman: Influencers är insvepta i bedräglig mänsklighet
ETC nyhetsmagasin
”Influencer” är ett uttryck som borde kunna vara värdeneutralt. Att internet ger fler möjligheten att nå ut med budskap till en större publik, och kanske till och med möjligheten att försörja sig på något de brinner för, är i grunden inget negativt.
Ändå är det svårt att ens säga ordet utan att grimasera.
Det är skribenten och inte ETC nyhetsmagasin som står för åsikten.
Myra Åhbeck Öhrman
Text
För det, som så mycket annat, kan vi klandra vinstintresset. Influencers är oftast i praktiken välbetalda giganställda, som agerar reklampelare för allsköns oetiska produkter. Ofta kommer de insvepta i bedräglig mänsklighet, avsedd att uppmuntra en parasocial hållning hos följare som gör dem mer mottagliga för fula säljknep.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på ETC nyhetsmagasin!
Om du redan är det
loggar du in här
.
Prova en vecka utan kostnad
Lås upp alla låsta artiklar från ETC Nyhetsmagasin en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.
3 månader för bara 29 kronor
Läs digitalt i tre månader för bara 29 kronor. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
Myra Åhbeck Öhrman
Text