Hoppa till innehållet

Krönika

Myra Åhbeck Öhrman: Influencers är insvepta i bedräglig mänsklighet

Bild: Gorm Kallestad/NTB/TT

ETC nyhetsmagasin

”Influencer” är ett uttryck som borde kunna vara värdeneutralt. Att internet ger fler möjligheten att nå ut med budskap till en större publik, och kanske till och med möjligheten att försörja sig på något de brinner för, är i grunden inget negativt.

Ändå är det svårt att ens säga ordet utan att grimasera.

Det här är en krönika.
Det är skribenten och inte ETC nyhetsmagasin som står för åsikten.

För det, som så mycket annat, kan vi klandra vinstintresset. Influencers är oftast i praktiken välbetalda giganställda, som agerar reklampelare för allsköns oetiska produkter. Ofta kommer de insvepta i bedräglig mänsklighet, avsedd att uppmuntra en parasocial hållning hos följare som gör dem mer mottagliga för fula säljknep.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på ETC nyhetsmagasin!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar från ETC Nyhetsmagasin en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 mån för bara 29 kr

Från
29 kr för 3 mån
Beställ här

Starta året med ETC nyhetsmagasin - läs i hela tre månader för bara 29 kr. Ingen bindningstid.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln