Hoppa till innehållet

Krönika

Rojin Pertow: Därför är det befriande att Barbie-filmen går så bra

Rojin Pertow
”Oaktat kvalitet så är Barbie och Oppenheimer inte franchise utan någonting eget”, skriver Rojin Pertow.

”Oaktat kvalitet så är Barbie och Oppenheimer inte franchise utan någonting eget”, skriver Rojin Pertow.

Bild: Scott Garfitt/AP

ETC nyhetsmagasin

Än så länge brinner hoppets lilla stearinljus om en diversifierad, levande filmkultur på den stora silverduken.

Det här är en krönika.
Det är skribenten och inte ETC nyhetsmagasin som står för åsikten.

Det är svårt att tänka sig att det finns mer att säga om en av sommarens stora kultursnackisar: Barbenheimer. Alltså Barbie-filmen och Oppenheimer-filmen i reklamdrypande allians. Få dikotomier har varit lika tjej/kill-kodade som dessa och följaktligen har få andra filmer skärskådats så noggrant som tjejfilmen Barbie. Allt som tjejer intresserar sig för blir föremål för kulturdebatt. Från Beatleshysterin till senaste livsstilsfenomenet från Tiktok med prefixet ”girl”. Tycka vad man vill om samhällets besatthet av vad som försiggår i flickrummen, men i Barbies fall skymmer den diskussionen en alarmerande fråga. 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på ETC nyhetsmagasin!
Om du redan är det loggar du in här .

Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar från ETC Nyhetsmagasin en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månader för bara 29 kronor

Från
29 kr för 3 mån
Beställ här

Läs digitalt i tre månader för bara 29 kronor. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

Betala per år

Från

Teckna en årsprenumeration på ETC nyhetsmagasin.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln