Krönika
Rojin Pertow: Därför är det befriande att Barbie-filmen går så bra
”Oaktat kvalitet så är Barbie och Oppenheimer inte franchise utan någonting eget”, skriver Rojin Pertow.
ETC nyhetsmagasin
Än så länge brinner hoppets lilla stearinljus om en diversifierad, levande filmkultur på den stora silverduken.
Det är skribenten och inte ETC nyhetsmagasin som står för åsikten.
Rojin Pertow
Text
Det är svårt att tänka sig att det finns mer att säga om en av sommarens stora kultursnackisar: Barbenheimer. Alltså Barbie-filmen och Oppenheimer-filmen i reklamdrypande allians. Få dikotomier har varit lika tjej/kill-kodade som dessa och följaktligen har få andra filmer skärskådats så noggrant som tjejfilmen Barbie. Allt som tjejer intresserar sig för blir föremål för kulturdebatt. Från Beatleshysterin till senaste livsstilsfenomenet från Tiktok med prefixet ”girl”. Tycka vad man vill om samhällets besatthet av vad som försiggår i flickrummen, men i Barbies fall skymmer den diskussionen en alarmerande fråga.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på ETC nyhetsmagasin!
Om du redan är det
loggar du in här
.
Prova en vecka utan kostnad
Lås upp alla låsta artiklar från ETC Nyhetsmagasin en vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.
3 mån för bara 29 kr
Starta året med ETC nyhetsmagasin - läs i hela tre månader för bara 29 kr. Ingen bindningstid.
Tidningen i brevlådan varje fredag
Vill du ha papperstidningen i brevlådan? Nu får du tre månader för bara 295 kronor - därefter ordinarie pris. Ingen bidningstid.
Rojin Pertow
Text