Pengar eller gåvor i utbyte mot lite sällskap, en dejt, kanske sex? ”Find sugarbabes and sugardaddies in Norrköping – rich men & beautiful women” står det på en webbsida med det talande namnet He pays (Han betalar). En annan, mycket större aktör, är Rich meet beautiful, en sajt där rika män, sugardaddies, och vackra kvinnor, sugarbabies, kan hitta varandra.
Lanseringen pågår under hösten, bland annat med mobila skyltar med en närbild på klyftan mellan två stora bröst klädda i röd spets med texten ”Hej studenter! 0,- i studielån? Dejta en sugardaddy”. Reklambilarna kommer röra sig i närheten av campusområden, eftersom kampanjen särskilt riktar sig till kvinnliga studenter i åldern 18–26 som behöver en ”sponsor”.
Förhoppningen är att lyckas locka 50 000 studenter att registrera sig under hösten för att sedan börja matchas med ”mogna framgångsrika män i åldern 40–59 år”, läser jag i deras digitala säljbrev.
Mannen som står bakom sajten är Sigurd Vedal, samme man som lanserade otrohetssajten Victoria Milan för några år sedan. Han hoppas på 350 000 svenska medlemmar i slutet på 2018.
Jag vet inte i vilken ände jag ska börja. Kvinnosynen? Mansnormen? Det urspårade konsumtionssamhället? Tar det aldrig slut, den här idén om att vi ska kunna köpa allt, att vi själva är varor som kan köpas och säljas, och särskilt kvinnor som behandlas som mäns ägodelar. Jag upprörs över tramset att det inte kan vara något fel så länge det görs frivilligt av de inblandade parterna. Jag skrattar åt självbedrägeriet att det är okej eftersom det är kvinnorna som sätter upp reglerna för hur transaktionen mellan varor (resor, smycken, middagar) och tjänster (kvinnornas kroppar) ska skötas. Pengar är makt, så enkelt är det.
På Sigurd Vedals sajt staplas det argument för alla fördelar med att dejta på detta sätt. Är du en vacker ung kvinna som lever ett liv med oro och stress över att inte kunna betala hyran, kan en sugardaddy lösa det. Och som sugardaddy kan du inte bara ”få respekten och beundran du förtjänar från en yngre kvinna”, utan även ”ta ungdomen tillbaka i ditt liv på ett sätt endast möjligt med en sprudlande yngre kvinna”.
Jag ryser av obehag och googlar vidare. Hittar 42-åriga dansken Lars ”en vanlig kille som föredrar en viss typ av dejting”, som det står i en intervju. Vanlige Lars tycker att ”samhället bryr sig för mycket om kvinnors sexualitet och försöker styra den i stället för att vara glad för att en person hittat ett upplägg som passar den”.
Nej, vanlige Lars, vi ska verkligen inte vara glada för att det sprids sajter som vill få tonåringar och unga kvinnor att tro att det är positivt att sälja sin ungdom, sin tid, sin kropp, sig själv, till män. Vi ska högljutt motarbeta det.