Idag översköljs vi av grönmålade budskap. Men det finns positiva undantag. Klimatpsykologen Frida Hylander ger exempel på reklamkampanjer som fler företag borde inspireras av.
Det här är en kommentar.
Det är skribenten och inte
Dagens ETC
som står för åsikten.
Frida Hylander
Klimatpsykolog
Vi utsätts för mängder av reklambudskap varje dag, även om inte alla registreras på en medveten nivå. Reklam påverkar oss – vare sig vi vill eller inte. Vilket de företag som ägnar sig åt greenwashing, eller grönmålning, såklart vet.
Enligt nya siffror från Reklamombudsmannen är vilseledning den vanligaste anledningen till att reklam anmäls. Just miljöpåståenden återkommer ofta i anmälningarna.
Det finns med andra ord gott om exempel på hur företag idag grönmålar olika miljöbudskap. Som när Jason Diakité i en reklam hyllade att BMW återanvände plast i sina bilmattor (den fälldes senare av reklamombudsmannen). Eller när flygbolag menar att de tar ansvar för miljön genom att använda digitala boardingkort, vilket följer strategin att lyfta fram en försumbar miljövänlig grej för att hela flygresan ska uppfattas som grönare. Det utnyttjar människans svårighet att bedöma proportionerna mellan olika sakers klimatpåverkan.
Bra för business, men inte för klimatet.
Men det finns också exempel att inspireras av. Den klassiska kampanjen ”Don’t mess with Texas” lyckades minska nedskräpningen i Texas med 72 procent på fyra år, bland annat genom att låta två berömda fotbollsspelare säga att folk som skräpar ner inte bryr sig om Texas, samtidigt som de själva slänger skräpet i soptunnan. Vi gör ofta som andra gör, allra helst de vi ser upp till. Vill man få nedskräparna att använda papperskorgen ska man låta deras idoler visa vägen.
Nissans elbilsreklam från 2011 visar hur mycket föroreningar våra vardagssysslor orsakar om energin kommer från fossila källor. Att med blotta ögat se hur smutsiga föroreningarna från fossila bränslen är gör alternativet att elektrifiera med ren energi mycket mer attraktivt.
Ha förebilder som går före, med lösningar som faktiskt förändrar på djupet.
Patagonias gamla Black Friday-reklam gör det alla klädföretag borde göra: uppmanar till minskad konsumtion, mer reparationer och längre användning. Det är en modig och smart reklam – så smart att den möjligen gör det mer lockande att köpa nya Patagonia-plagg.
Ett av de roligaste exemplen är reklamfilmen om ”otrohetskompensation”, från Climate Ad Project. På 59 sekunder gestaltar de absurditeten i att använda klimatkompensation för att försöka neutralisera sina utsläpp.
Visa på det smutsiga med det fossila, det attraktiva och självklara med det förnybara. Ha förebilder som går före, med lösningar som faktiskt förändrar på djupet. Där är några av ingredienserna för att skapa klimatreklam som slår an rätt strängar hos oss.