Slaget står mellan batterilösningen – som riktar sig till den privata ägarens behov – och elvägslösningen som har som största nackdel att den tvingar fram stora offentliga investeringar.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Våra politikers oförmåga att göra just detta är ju slående.
Istället hoppas man att privata företag ska göra jobbet – såsom Tesla gjort för sina kunder, vilket de stora fossila biltillverkarna inte velat göra för sina.
Politiken hoppas på laddstolpar som ska vara lönsamma för de privata bolag som sätter upp dem.
För den privata ägaren är dock kombinationen egenproducerad solel och elbil oerhört mycket mer lönsam än laddning på stan (50 öre mot 5 kronor milen).
Så vad ska vinna?
Batterier snabbutvecklas. Det är farligt att påstå att de alltid kommer att innehålla kobolt till exempel, för det finns redan elbilsbatterier utan kobolt, och priserna rasar. En generell tumregel idag är fördubblad lagringskapacitet i ett batteri till halva priset vart annat år. Så mängden batterier kommer inte minska och kostnaden kommer fortsätta neråt.
Samtidigt … Elvägarna bromsas av osäkra myndigheter och partier. Att ställa järnvägar mot elvägar är lika dumt som att ställa ren båttrafik mot tåg. Vi behöver rena transporter av alla slag, och det finns resurser för offentlig sektor att bygga dem.
Det kommer alternativa lösningar för ”reservtankar” åt elbilar: En svensk produkt är en blandning som gör vätgas som i sin tur ger el under färd fram till hemmets långsamma laddning.
Men även elvägar utvecklas. Franska lösningar med induktiv laddning gör att en elbil kan köra i 100 km/h och få elen från körbanan utan direkt kontakt.
Andra idéer är att de stora batterilagren i elbilarna kopplas in i husen och fungerar som reservkraft för kvarteret och utjämnar elnätet när bilen inte används. Elbilen gör då nytta för hela elnätet i stället för att vara ett belastningsproblem. Nissan har en sådan lösning för sina elbilar.
Om det fanns en seriös politisk vilja så skulle man givetvis kunna skapa ett system som duger för allt detta. Laddning under färd är självklart bättre för yrkestrafik och långa resor. Laddning hemma bäst för de flesta. Men när autonoma bilar slår igenom blir laddning på vägen inte konstigare än forna tiders trådbussar, låt vara att laddningen nu kommer underifrån.
Robotbilen kommer inte att köa vid snabbladdaren. Den laddas jämt.