Det sa en av ledarna för den ultraortodoxa, antisionistiska gruppen Neturei Karta i en intervju med Al Jazeera 2012. Gruppen som fått kritik genom åren för sina uttalanden såväl som umgänge. Ledare har vid flertalet gånger hängt med tongivande antisemiter. Bland annat genom frekventa möten med Irans före detta president Mahmoud Ahmadinejad. Ledare för gruppen har även setts umgås med ledare för Hamas och Hizbollah, med den gamla KKK-ledaren David Duke och Förintelseförnekaren Robert Faurisson och Louis Farrakhan.
En till synes otippad och märklig allians, men man ska samtidigt komma ihåg att Neturei Karta är en marginell grupp vars ledare fört fram extrema åsikter. Bland annat har de beskrivit Förintelsen som ”ett straff från Gud” samt ett ”resultat av sionismen”.
Några tusen medlemmar
Neturai Karta är en brokig skara på några tusen personer som finns runtom i världen. Det som förenar gruppens medlemmar är idén om att etablerandet av en judisk stat enbart kan ske när Messiah kommer, allt annat anses vara att motsätta sig Guds vilja. Därför är gruppen starkt kritiska mot inte enbart existensen av den israeliska staten men också dess lagar och institutioner.
Det är dock bara en minoritet av gruppens medlemmar som engagerar sig i den propalestinska kampen, ändå har Neturai Karta kommit att bli en betydande symbol, inte minst i propalestinska sammanhang. Många finner det lockande med människor som å ena sidan är ultraortodoxa med tillhörande klädsel, å andra sidan antisionister och propalestinska.
Genom åren har jag i flera sammanhang stött på bilder på medlemmar och ledare för Neturei Karta. Oftast bilder där de förekommer i propalestinska sammanhang, med skyltar om hur ”judar” motsätter sig ockupationen. Många i min egen närhet har friskt delat dessa inlägg, med anslutande texter i stil med att det är ”fint” att se judar protesterar mot ockupationen.
Används för symbolvärde
Det är något med konflikter och turbulens som gör att tokenismen letar sig fram, det vill säga symboliska handlingar där en person eller i detta fall en grupp tas in i gemenskapen i syfte att helgardera sig mot eventuell kritik om diskriminering eller rasistiska föreställningar. Typ: Titta, jag är inte alls antisemit – jag lyfter ju goda judar.
Problemet med tokenismen är att den avslöjar en okunnig och generaliserande bild av minoriteter. När en grupp som Neturei Karta lyfts fram i egenskap av att vara Goda Judar, förenklas konflikten och judar sammanfogas till en homogen och ansiktslös massa. Komplexiteten raderas och kvar finns två läger: den goda respektive den onda juden. För faktum är att det finns betydligt fler israelkritiska judar än de få ledande figurerna i Neturei Karta. Problemet är inte avsaknaden av judar som motsätter sig ockupationen och den etniska utrensningen av palestinier – problemet är behovet av att leta efter tokens.
Lämpliga allierade?
Som muslim har jag sedan länge tröttnat på föreställningen om att placeras i det goda kontra onda facket. Kraven är många: den goda muslimen är den sekulära, närmast icke-muslimska muslimen. En kan lyfta sitt muslimska kulturella arv, men helst inte vara praktiserande. Den goda muslimen är också som bäst när den är starkt islamkritisk, den ska helst skriva milslånga texter om vikten av reformism inom Islam (som att sådana inte äger rum ständigt).
Minoriteter betalar ett högt pris för sitt existensberättigande. Varje gång Israels ockupation uppmärksammas smyger sig också bilder på Neturei Karta in i flödet. Som en ständig påminnelse om föreställningarna som finns om judar.
Alla frihetskamper behöver allierade, men frågan är om Neturei Karta är vad palestinier behöver?