Vattenfall gör som man brukar, som en tondöv flodhäst springer man rakt in i folks hem och brölar att nu är det EFFEKT och inte ENERGI man ska tänka på.
Alltså ampere (hur mycket el som strömmar in i lägenheten) inte kilowattimmar (hur mycket el man köper på en timme).
Konsumenten ska betala mer när många köper el.
Motivet för det här är inte konstigt. Ju bättre man sprider ut elanvändningen under ett dygn desto mindre extrakraft måste samhället använda för de där sista kWh.
Men elsystemet klarar enorma effektförändringar. Alla svenska hushåll slår på spisen kl 18.00 för att laga mat och det klarar vi utan problem – fö det är framförallt vattenkraften som ökar produktionen då.
Men även om det är bra för samhället så är det fel av Vattenfall att ensidigt slå till mot konsumenterna.
Framförallt för att man inte ger dem instrument att hantera detta med.
Det borde vara en självklarhet att Vattenfall samtidigt ger alla sina kunder en app för att digitalt styra sin elkonsumtion. Om individerna ska bromsa elanvändning så måste de få hjälp. Att i mobilen kunna slå av varmvattenberedaren någon timme är ju enkelt och systemen finns. Så varför inte ge dem om det nu är så bra för nätbolagen?
Och varför just småkunderna? Varför är det just de som ska ”ändra beteende”?
Mest el använder industrin. Hur tänkte Vattenfall få dem att styra om och energieffektivisera?
Det finns enorma elförluster i industrin, usla lokaler, usel belysning, usel återvinning av energi.
Och varför går inte samhället självt före?
Den näst största elkunden är nämligen det offentliga. Gatlyktorna, sjukhusen, järnvägar (fast just järnvägen har ett eget nät, inte Vattenfalls.)
Kanske det är där vi kan göra de stora gemensamma investeringarna för att minska effekttopparna.
Eller det offentliga rummet som blivit en enda stor gigantisk reklampelare där reklam snurrar runt i ett ständigt blinkande. Kanske är det detta vi ska bromsa först vid effekttoppar?
Nej, istället lägger nätbolaget Vattenfall hela jobbet på privata hushåll.
Elsystemet är generellt fruktansvärt orättvist mot just små elkunder. De stora säkrar priser och har låg anslutningsavgift. Medan en liten lägenhet får betala lika mycket till nätbolaget (cirka 300 kronor i månaden) bara för att elen ska mätas, som ett stort kontorskomplex.
Det betyder att prisökningarna som man gjort på fasta avgifter slår direkt mot de små kunderna.
Elojämlikheten ökar.
Gudskelov finns idag solceller som kan ge många små elkunder ett eget skydd genom att egenproducerad el inte ökar effektkostnaden mot nätbolagen.
Men det betyder inte att Vattenfall gör rätt när man lägger hela omställningskostnaden på de som har minst chans att skydda sig.