Det som framgår i Sjökvists dokumentär är att bandet, som ursprungligen var ett punkband som kallade sig Ugly Spots, fick sitt namn tack vare SD:s direkta föregångare Bevara Sverige svenskts (BSS) grundare och ideolog Leif Zeilon. Det var också Zeilon som fick bandet att spela in en rockversion av nationalsången och att överhuvudtaget börjar skriva, komponera och framföra nationalromantiska och historiska sånger på det sätt som idag förknippas med termen vikingarock.
Den som berättar detta är bandets trummis Ulf Hansens storebror Lars-Erik Hansen som idag är historiker och som var medlem i BSS och agerade mellanhand mellan bandet, Zeilon och BSS. BSS gav också ut Ultima Thules första skiva som designades av den gamle nazisten Niels Mandell, som också han intervjuas i dokumentären.
Blev husband till SD
Ultima Thule var med andra ord redan från start 1984, när bandet antog sitt nuvarande namn, helt enkelt BSS husband, och att Ultima Thule därefter blir SD:s husband när bandet efter några års inaktivitet återbildas 1990 är därför fullt logiskt.
Faktum är att bandet tillägnade SD en sång, ”Kring Sveriges fana”, som ingår i albumet ”Svea hjältar” som första gången gavs ut 1991 på det franska vit makt-musikskivbolaget Rebelles Européennes och som till vissa delar är ett plagiat av den sovjetryska sången ”Sången till fosterlandet” som den svenske kommunisten Gustav Johansson översatte som "Sång till hemlandet" vilket avslöjar att Ultima Thule alltid har haft en så kallad vänsternazistisk dragning.
När sedan bandets genombrott äger rum under loppet av 1993 när Ultima Thule sammanlagt säljer över 200 000 cd-skivor och tävlar med sig själva med flera sånger som erhåller höga listplaceringar på dåvarande Svensktoppen, tack vare att Bert Karlsson väljer att distribuera bandets skivor, exploderar skinheadungdomssubkulturen över en natt.
Från att tidigare i det närmaste ha varit på tillbakagång efter en första storhetstid under några år på 80-talet dök det nu upp skinnskallegäng i var och varannan svensk kommun tack vare Ultima Thule och de andra vit makt-musikbanden som följde i bandets fotspår och också sålde tusentals skivor vardera.
Bjöds in av Fryshuset
En av dem som gick i god för att skinheadsubkulturen och Ultima Thule inte var rasister utan ”positiva patrioter” var Fryshusets grundare och dåvarande chef Anders Carlberg som försäkrade att Ultima Thule inte var rasister utan just enbart goda patrioter som älskade sitt land och inget mer än så på innerkonvolutet till en av Ultima Thules skivor.
År 1993 arrangerade Fryshuset dessutom både Ultima Thules största konsert någonsin och Sveriges antagligen hittills största skinheadkonsert som besöktes av uppemot 800 personer.
Föryngrade partiet
SD, som hade bildats 1988 som en fortsättning på BSS, kom nu att omvandlas från ett parti som tidigare dominerades av övervintrade nazister och högerextremister till ett ungdomsparti och det är talande att partiet inte hade något ungdomsförbund förrän när Sverigedemokratisk ungdom (SDU) bildades 1992 för att fånga upp alla de ungdomar som nu plötsligt hittade till partiet tack vare Ultima Thule och den med bandet intimt förknippade ungdomssubkulturen.
I Sjökvists dokumentär framgår det också att stora delar av SD:s nuvarande ledning hittade till partiet just via Ultima Thule och skinheadsubkulturen och inte minst gäller det Jimmie Åkesson själv som i ungdomen poserade i en skolkatalog som Ultima Thule-fan i en skinheadliknande mundering.
Faktum är helt enkelt att SD kanske aldrig hade överlevt in i vår tid och åtminstone fortsatt att förgubbas alltmer om inte tusentals Ultima Thule-skinnskallar hade föryngrat partiet under 90-talet, och jag brukar alltid konstatera när jag tar del av opinionsundersökningar som särredovisar ålderskohorter uppdelade på kön att den gamla och stora skinheadgenerationen är en av SD:s kärnväljargrupper.
Stal kassar med skivor
Jag var själv aktiv som antifascist i Uppsala under dessa år och upplevde i realtid hur Ultima Thule och skinheadsubkulturen exploderade i popularitet och i omfattning. Jag minns fortfarande att jag redan då när det hände kände på mig att detta skulle sluta illa på kort sikt, vilket också blev fallet i form av närmast otaliga våldsdåd och ett flertal mord vilka ägde rum under hela 90-talet, men också på lång sikt, det vill säga att en hel generation faktiskt höll på att högerradikaliseras mitt framför ögonen på oss alla.
Desperat som jag var gjorde jag därför allt för att förstöra Ultima Thules försäljningssiffror genom att gång på gång besöka musikaffärer och Åhlénsvaruhus och stjäla med mig kassar med Ultima Thule-skivor. När Fryshuset anordnade sin Ultima Thule-konsert tog jag mig dit och försökte stoppa konserten genom att blockera huvudingången i några sekunder hållandes en antirasistisk banderoll i handen men efter bara några sekunder blev jag övermannad av polis och ivägkörd till en polisstation på Södermalm där jag fick tillbringa natten i en cell efter att ha fått en käftsmäll av en av poliserna i polisbilen.
Draghjälp av musiken
Idag och så här i efterhand och efter att ha hört Sjökvists radiodokumentär går det avslutningsvis att konstatera att det Lars-Erik Hansen närmast triumferande säger i en intervju är helt korrekt: Inget annat parti har haft så stor draghjälp av musiken och av en ungdomssubkultur som SD har haft, det vill säga SD:s framgångar kan inte förstås utan att förstå den så kallade vikingarocken och vit makt-musiken och skinheadsubkulturen, och sist men inte minst har inget annat svenskt band påverkat politiken på ett så avgörande sätt som Ultima Thule.