Unga människor har samma relation till Facebook som till telefaxen. Varför skulle de vistas där? För att se sin egen förälder sprida konspirationsteorier eller berätta att den är hård i magen? Tack, men nej tack.
Samtidigt har skrattsalvorna knappt ens hunnit tystna efter att Mark Zuckerberg presenterat sitt projekt Metaverse som sociala mediers nästa nivå, som en behaglig upplösning mellan verkligt och virtuellt. Det såg dock för hemskt ut. Gammalt, stelt, tråkigt.
Facebook mår inte bra. Hotet att stänga ner både Facebook och Instagram för hela EU ska därför inte ses som hybris, utan som ett bolag som börjar känna marken skaka under sig.
Naturligtvis kommer Meta göra precis allt för att behålla en marknad på 500 miljoner individer – där varje utgör en datapunkt i det som är den verkliga affärsverksamheten: användare blir kommersiellt förpackade till annonsörer, som sedan kan rikta säljbudskap till just de målgrupper som man bedömer är mest intressanta.
Användare har låtit det här pågå.
Regeringar har låtit det här pågå.
Andra techbolag har låtit det här pågå – inte sällan kombinerat med att de också gör sitt bästa för att extrahera detaljerade dataflöden.
Men nu börjar kranen skruvas åt.
Frankrike ligger i framkant att värna sina medborgares digitala integritet. Och det kan komma att spridas snabbt. Meta-ledningen ser uppenbarligen ett scenario framför sig där data som utvinns från EU-befolkningen inte kan säljas på andra sidan Atlanten. Det vore katastrof. Det skulle betyda miljardförluster, kanske hundratals miljarder. Vad finns då kvar? En krympande annonsförsäljning. I en krympande community som styrs av algoritmer som premierar starkt polariserande material. Drivet av ett bolag som förbrukat all sin trovärdighet vad gäller att prioritera integritet framför vinstmaximering. Eller att prioritera något överhuvudtaget framför vinstmaximering.
– Jag vet att jag vid det här laget har blod på mina händer, berättade i fjol visselblåsaren Sophie Zhang, som tvingades bort från Facebook efter att ha försökt stoppa några av de otaliga påverkanskampanjer som auktoritära krafter bedriver på plattformen.
Facebook närmar sig ett kristillstånd. EU:s medlemsstater har ett lysande läge att agera. Mark Zuckerberg, däremot, har bara råd att lyda. Strikt datareglering skulle skada hans bolag. Men att ge upp Europa skulle förstöra det.